
 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

1  

IN THE COURT OF APPEAL OF MALAYSIA  

[APPELLATE JURISDICTION]  

[CIVIL APPEAL NO. P-02(NCvC(W)1085-07/2023] 

BETWEEN 

LIM GUAN ENG 

(NRIC No.: 601208-01-5177) ... APPELLANT 

AND 

1. DATUK TAN TEIK CHENG 

(NRIC No.: 610317-07-5413) 

2. STAR MEDIA GROUP BERHAD  

(Company No.: 10894-D) ... RESPONDENTS  

(In the High Court of Malaya at Penang 

Civil Suit No.: PA-23NCvC-5-05/2022 

Between 

Lim Guan Eng 

[NRIC NO.: 601208-01-5177] ... Plaintiff 

AND 

1.  Datuk Tan Teik Cheng 

2. Star Media Group Berhad 

[Company No.: 10894-D] ... Defendants) 

CORAM: 

SEE MEE CHUN, JCA 

AZMI ARIFFIN, JCA 

AHMAD KAMAL MD SHAHID, JCA 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

2  

JUDGMENT 

Introduction 

[1] YB Lim Guan Eng, the Plaintiff (appellant) brought an action against 

the Defendants (respondents) in relation to publication of statements 

which are said to be defamatory against him. 

[2] The statements were made by Datuk Tan Teik Cheng (the 1 st 

respondent) and thereafter published in the online version of a 

leading English daily which Star Media Group Berhad (the 2 nd 

respondent) owns i.e. The Star Online.  

[3] To succeed in his claim for defamation, the appellant has to prove 

three elements as follows: - 

(i) The words are defamatory; 

(ii) It referred to him; and 

(iii) It was published, that is, communicated to a third party. 

(See: Mkini Dotcom Sdn Bhd & Ors v. Raub Australian Gold 

Mining Sdn Bhd  [2021] 5 MLRA 37; [2021] 5 MLJ 79; [2021] 7 

CLJ 145 (Mkini Dotcom); Ayob Saud v. TS Sambanthamurthi 

[1988] 1 MLRH 653; [1989] 1 MLJ 315; [1989] 1 CLJ (Rep) 

321; Kian Lup Construction v. Hong Kong Bank Malaysia Bhd  

[2002] 2 MLRH 389; [2002] 7 MLJ 283; [2002] 7 CLJ 32; 

[2002] 3 AMR 3554) 

[4] Based on the fact presented before us, we are of the view that the 

respondents did not dispute that the statements refer to the appellant 

and that they were published to a third party. Thus, the second and 

third elements have been proven by the appellant. This leaves the 

court to decide on the first element i.e. whether the offending 

statements were defamatory. 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

3  

[5] The test of whether the statements were defamatory of the appellant 

is whether the words published in their natural and ordinary meaning 

impute to the appellant any dishonourable or discreditable conduct or 

a lack of integrity on his part? If the question invites an affirmative 

response, then the words complained of are defamatory (See: Chok 

Foo Choo v. The China Press Bhd  [1998] 2 MLRA287; [1999] 1 MLJ 

371; [1999] 1 CLJ 461; [1999] 1 AMR 753) 

Background Facts 

[6] The appellant is the Chairman of the Democratic Action Party 

(DAP). DAP is a component of a political coalition known as 

Pakatan Harapan (PH). The 1st respondent is the Vice President of 

the Malaysian Chinese Association (MCA). MCA is a component in 

a political coalition known as Barisan National (BN) and was a 

known political adversary of DAP. The 2nd respondent is in the 

business of media publication, better known as The Star', with an 

online version known as The Star Online'. The instant suit is a 

defamation action brought by the appellant against the respondents.  

[7] The dispute herein emanates from the change of name of Sekolah 

Jenis Kebangsaan Cina (SJKC) Kuek Ho Yao (the School). 

The public controversy over the name of the School  

[8] In March 2018, prior to the 14 th General Election which took place in 

May 2018, there was a ground-breaking ceremony for the 

construction of the School on its site. The School was to be 

constructed by a developer called UM Land. At that time, the name 

of the School was SJKC Kuek Ho Yao, without any addition to that 

name. The School was named after a respected Chinese community 

leader in Johor, the late Tan Sri Kuek Ho Yao.  

[9] Under the PH Government (which came to power at the 14 th General 

Election), Teo Nie Ching (PW-1), was the Deputy Minister of 

Education in charge of the construction of the School. However, as 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

4  

at July 2018, when PW-1 was appointed as Deputy Minister, there 

was no progress on the construction of the School. The office of the 

Deputy Minister of Education was unable to contact UM Land 

between September 2018 and 25 February 2019 to proceed with the 

construction of the School. Therefore, the Ministry of Education 

under PW-1 considered a proposal from another developer, Eco 

World to construct the School on another site about two (2) 

kilometres away from the original site.  

[10] On 30 March 2019, China Press online news published an article 

titled: - "SJKC Kuek Ho Yao to Switch School Land, The Retention 

of School Name to be Decided by the Developer". In this news 

article, it was reported that:  

(a) PW-1 as Deputy Minister and several individuals visited the 

School's site to listen to the briefing of the construction of the 

School; 

(b) The School would be constructed on a different site namely, on 

a land held by a new developer who was going to construct the 

School; 

(c) The new developer had announced that they were willing to pay 

for the construction of the School and therefore, the question of 

whether the name SJKC Kuek Ho Yao would be retained 

depended on the developer; 

(d) PW-1's political secretary had been interviewed by China Press 

and informed that: 

(i) The construction of the School was to be funded by a new 

developer but the amount was still under discussion;  

(ii) The School would be on a new site belonging to the new 

developer; 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

5  

(iii) At that stage, it was inconvenient to disclose the name of 

the developer; 

(iv) The Ministry of Education had agreed to the erection of 

the School on the new site and the developer was willing 

to provide for the costs. But whether the original name of 

the School would remain was up to the developer; and 

(v) The Board of Directors of the new developer would 

discuss the name of the School and the amount they were 

funding. "All will be decided by the Developer and later 

announced by the Ministry of Education".  

[11] On 15 April 2019, Sin Chew Daily News published an article titled: - 

"Teo Nie Ching: Eco World and Ministry of Education Pays 50% 

each", in this news article, it was reported that:  

(a) PW-1 disclosed that Tebrau will have a new SJKC funded 

equally by Eco World and the Ministry of Education;  

(b) The naming of the school (the new SJKC) needed further 

discussion; 

(c) SJKC Cheah Fah situated in Iskandar Puteri would be fully 

funded by Sunway Group and the school's name will be 

retained; and 

(d) PW-1 hoped SJKC Pei Chai, SJKC Cheah Fah and 'the agreed 

new Tebrau's SJKC could be operational in 2021.  

[12] The existence of these news reports is not in dispute. Notably, while 

there was news that the name of SJKC Cheah Fah would be retained, 

SJKC Kuek Ho Yao was referred to as "the agreed new Tebrau's 

SJKC" in Sin Chew Daily News' article dated 15 April 2019. The 

name of the School was in limbo. During the trial, PW-1 agreed that 

these news reports (China Press dated 3 March 2019 and Sin Chew 

Daily News dated 15 April 2019) created uncertainty amongst 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

6  

members of the public as to whether the name of the School would 

be retained, amended or changed. PW-1 agreed that this was 

something that needed clarification. 

[13] On 2 April 2019, Sin Chew online news published an article titled: - 

"SJKC Kuek Ho Yao renamed? Wee Ka Siong: The Chinese 

Community in Johor Bahru is Embarrassed". In this news article, it 

was reported that: 

(a) The MCA President (Dato' Seri Wee Ka Siong) had expressed 

that SJKC Kuek Ho Yao had already been named. But it was 

now up to the developer to decide whether to rename the 

School; and 

(b) The MCA President asked why the naming of the School was to 

be decided by the developer. And why the Ministry of 

Education had given the authority to rename the School to the 

developer. 

[14] The above Sin Chew online news dated 2 April 2019 reflected the 

anxiety amongst members of the public over the uncertainty as to the 

eventual name of the School. On 28 April 2019, Sin Chew online 

news published an article titled: - "Teo Nie Ching: Building SJKC 

Eco Flora instead of SJKC Kuek Ho Yao was not an attempt at 

making things difficult". In this news article, it was reported that 

PW-1 had reiterated that the Ministry of Education had chosen 'to 

cooperate with the developer Eco World to build SJKC Eco Flora 

(temporary name) instead of SJKC Kuek Ho Yao'. Again, the 

existence of the aforesaid Sin Chew online news dated 28 April 2019 

is not disputed. This would have caused the public angst since the 

School was already being referred to by the name 'Eco Flora' without 

any reference to 'Kuek Ho Yao' at all.  

The change of name of the School decided at the meeting in November 

2019 and the subsequent request for disbursement of the RM4 million  



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

7  

[15] PW-1 gave evidence that there was a meeting held on 10 November 

2019 chaired by PW-1 attended by: - (i) the representative of Eco 

World, (ii) the representative of the School's administrative body and 

(iii) the daughter and heiress of the late Kuek Ho Yao. At this 

meeting, it was agreed that the name of the School in Bahasa 

Malaysia or in Roman spelling would be SJKC Kuek Ho Yao with 

the addition of Eco Spring'. This change of name was then reflected 

in various internal documents of the Ministry of Education and in 

correspondences involving the Government. For instance, there was a 

letter dated 29 November 2019 from the office of the Deputy 

Minister of Education to the appellant as the Minister of Finance.  

[16] It was only pursuant to the above letter dated 29 November 2019, 

which was after the change of name of the School that was agreed at 

the meeting on 10 November 2019, that PW-1 (as the Deputy 

Minister of Education) requested from the appellant (as the Minister 

of Finance) to approve the 'sumbangan' of RM4 million as the 

construction fund for the School. It must however be highlighted that 

the agreement and the approval of the change of name of the School 

from 'SJKC Kuek Ho Yao' to 'SJKC Kuek Ho Yao @ Eco Spring' by 

PW-1 (as the Deputy Minister of Education) was not known to the 

public because there is no evidence of any media report on the same. 

Therefore, as far as the public was concerned there was still 

uncertainty whether the name of the School was going to be SJKC 

Kuek Ho Yao or some other name. 

The public controversy over the name of the school during the 

campaigning period 

[17] During the Johor State Election, BN candidates from MCA mostly 

contested against PH candidates from DAP. The campaign and the 

contest were heated. This was confirmed by PW-1, who was DAP's 

Campaign Director during the Johor State Election. There had been a 

challenge on 25 February 2022 by the MCA President against PW-1 

on the issues of Chinese education and SJKC Kuek Ho Yao. This is 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

8  

referred to in appellant's media statement dated 8 March 2022. PW-1 

too confirmed that the issue with regard to the name of the School 

was supposed to be a subject matter of the debate.  

[18] On 28 February 2022, the 1 st respondent posted a Facebook post. In 

the Facebook post, the 1 st respondent publicly criticised the appellant 

for claiming that while he was the Finance Minister, he had allocated 

RM4 million to the School. The 1 st respondent claimed that there was 

an issue as to whether this allocation was coupled with a request by 

PW-1 that the name of the School should be changed. According to 

him, the initial attempt was to change the name of the School to the 

name of a developer. Subsequently, in the face of opposition by the 

School, by adding the name of the developer to the name of the 

School. 1st respondent also asked PW-1 and appellant whether the 

allegations were true. 

[19] On 28 February 2022, Guang Ming Daily Online and Sin Chew Daily 

Online published newspaper articles. These Chinese newspaper 

articles reported on the 1 st respondent's Facebook post referred to 

above. All these allegations during the campaigning period relating 

to the School were regarded as serious allegations by DAP, because 

it was a matter that attracted a lot of interest among the Chinese 

community in Johor and the voters. It was a big controversy at that 

time. 

[20] On 7 March 2022, the 1 st respondent issued an article to the 2nd 

respondent via an email labelled 'Press Statement'. The article was 

received by Puan Eshter Ng Sek Yee (D2W-2), who was the 2nd 

respondent's Chief Content Officer. D2W-2 received the email from 

MCA's Publicity Bureau on behalf of the 1 st respondent. On the same 

day, i.e. 7 March 2022, the 2nd respondent published the article as it 

is in the Letter to the Editor section of The Star Online. The 1 st 

respondent's name and his position as the Vice-President of MCA 

were conspicuously stated at the bottom of the article.  



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

9  

[21] The entire article reads: 

"Guan Eng's bullying of TAR UC a contributory factor to 

Pakatan's demise 

LIM Guan Eng must be taken to task for not owning up to his 

interference in funding for Tunku Abdul Rahman University 

College (TAR UC) when he was finance minister.  

Instead, the Bagan MP finds it more apt to mislead. These are 

among the contributory factors leading to the downfall of the 

Pakatan Harapan government. 

During the 22 months in which Pakatan held office, not only 

did it fail to accomplish anything concrete in terms of policy 

and economic development, it also destroyed existing goodwill 

earned by the previous government. 

A classic example is the cancellation of the RM30mil annual 

matching grant for TAR UC. Due to Guan Eng's oppression 

against TAR UC, MCA immediately initiated a fundraising 

campaign. 

Malaysians from all ethnic groups gathered to assist this 

institution by expressing their dissatisfaction with the Pakatan 

government. 

At the Tanjung Piai by-election, more than 15,000 voters made 

their disappointment known by selecting Barisan Nasiona! on 

the ballot slip which returned MCA's Datuk Seri Dr Wee deck 

Seng to Parliament. 

After Tanjung Piai, Guan Eng randomly allocated funds to an 

unrepresentative alumni association whose members were 

alleged to have close ties with him as his so-called allocation 

to TAR UC. 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

10  

However, even as professional accountants are able to 

distinguish between an official TAR UC alumni association and 

an unrepresentative one, Guan Eng remained in the dark - 

whose fault is it? Education is an issue that cannot be 

compromised or politicised. 

In addition to dealing with TAR UC, Guan Eng also 

politicised a Chinese primary school. During the Johor 

State election, he dared to claim that he had allocated 

RM4mil to SJKC Kuek Ho Yao . 

However, he still did not dare deny that the condition for 

allocating that sum was to change the name of the school. 

When will he come out to explain this matter?  

DATUK TAN TEIK CHENG 

MCA vice-president" 

(the Article) 

[Emphasis added] 

[22] The words complained of by the appellant relate to the last two 

paragraphs of the Article which is highlighted in bold above (the 

Impugned Statements) . 

[23] On 8 March 2022, the appellant used a press statement against the 

respondents demanding a withdrawal and apology. Upon refusal of 

the Respondents, the appellant instituted this action in the High 

Court. 

In the High Court 

[24] The appellant contended that the Impugned Statements were 

defamatory of the appellant. 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

11  

[25] The Impugned Statements carried these defamatory connotations and 

imputations, viz: 

(i) During the tenure of his ministerial position as the nation's 

Finance Minister, the appellant has imposed a condition 

precedent to the allocation of RM4 million to the said school;  

(ii) The appellant has demanded the said school to change its name 

if it wishes to benefit from the allocated fund;  

(iii) The appellant, as the then Finance Minister, has acted in a high 

handed, oppressive and arbitrary manner in dealing with the 

school and the allocated fund; 

(iv) The appellant has used the authority of his public office as 

leverage to interfere with and disrupt the administration as well 

as management of the said school;  

(v) The appellant insisted to have his own way in dealing with the 

school and the fund that was allocated to it;  

(vi) The appellant is bereft of integrity and honesty;  

(vii) The appellant is not a person of good character;  

(viii) The appellant has no courage to reveal to the public that he had 

imposed a condition on the school;  

(ix) The appellant has abused his power as Finance Minister of the 

nation; 

(x) The appellant did not deserve to hold the honourable position 

of Finance Minister; 

(xi) The appellant brought disrepute to the public office he held;  

(xii) As Finance Minister, the appellant was devious and conniving;  



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

12  

(xiii) The appellant was crafty and has no qualms in deceiving the 

public; 

(xiv) The appellant was a person without integrity and dignity;  

(xv) If positioned in a high-level public office, the appellant was 

capable of abusing his power and authority to obtain what he 

wants; 

(xvi) The appellant has politicised the education system by 

demanding change in the name of the school in return for 

financial allocation from the Government;  

(xvii) By demanding the change of name; the appellant has intended 

to eliminate the memory of a prominent leader of the Chinese 

community, Tan Sri Kuek Ho Yao, in whose honour the school 

was named; and 

(xviii) The appellant had exercised his ministerial power to act in 

contrary to the interest of the Chinese community by 

demanding the said school to change its name as condition to 

the allocation of RM4 million. 

[26] The appellant pleaded and thereafter testified at the trial that the 

Impugned Statements were vicious lies, for the plain reason that he 

never did what he was alleged to have done i.e. using his ministerial 

powers to impose upon the school a condition for the allocation of 

RM4 million. 

[27] The appellant admits that during his tenure as Finance Minister, the 

Federal Government did allocate a sum of RM4 million to the said 

school. But there was no condition precedent whatsoever imposed on 

the school, as alleged by the respondents through the Impugned 

Statements that were published. The appellant never imposed any 

condition for the school to change its name. 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

13  

[28] The appellant contended that the Impugned Statements were highly 

defamatory of him, and were written and published with an intention 

to disparage him in his personal capacity in terms of his office, 

profession and calling. 

[29] In consequence thereof, the appellant was exposed to humiliation, 

odium, ridicule and public scandal. The Impugned Statements have 

injured the credibility, character and reputation of the appellant.  

[30] The appellant pleaded in the Statement of Claim and thereafter 

testified at the trial that the Impugned Statements have lowered his 

standing in the estimation of right-thinking members of the society. 

Even though he was no longer the nation's Finance Minister when the 

Impugned Statements were published, nevertheless those statements 

injured his character, reputation, credibility and social standing by 

projecting him in a negative light as a former Finance Minister.  

[31] The respondents denied that the Impugned Statements were 

defamatory of the appellant. The respondents contented that the 

Impugned Statements are incapable of bearing the meaning ascribed 

by the appellant in the Statement of Claim. 

[32] The respondents also raised the defence of justification, fair 

comment and defence of reportage. 

[33] After a full trial, the High Court dismissed the appellant's claim with 

costs on, among others, the following grounds: - 

(i) The contents of the statements were not capable of bearing the 

defamatory meaning pleaded by the appellant and hence not 

defamatory of the appellant;  

(ii) The respondents had successfully proven its defence of fair 

comment, and the respondents were not actuated by malice in 

making and publishing the statements;  



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

14  

(iii) The defence of reportage raised by the 2 nd respondent was 

successfully established; and 

(iv) The 1st respondent has not successfully proven defence of 

justification. 

[34] Aggrieved by the decision of the High Court, the appellant appeals to 

this court. 

The Appeal 

[35] The appellant raised seven grounds of appeal and various subgrounds 

in its Memorandum of Appeal. However, in its written submission, 

those grounds were reduced into five principal points as follows:  

FIRST PRINCIPAL POINT- 

The learned Judge of the High Court committed fundamental 

misdirection and serious appealable error when His Lordship 

referred to and relied upon extraneous facts to determine 

whether the impugned statements were defamatory of the 

Plaintiff or otherwise. 

SECOND PRINCIPAL POINT- 

The Plaintiff has established on balance of probabilities that 

the impugned statements were defamatory of him. 

Consequently, the learned Judge's finding that the impugned 

statements were not defamatory is unsustainable.  

THIRD PRINCIPAL POINT- 

The Defendants have failed to establish the defence of Fair 

Comment, which they have raised in their respective pleadings. 

Consequently, the learned Judge of the High Court fell in error 

to hold on to the contrary. 

FOURTH PRINCIPAL POINT- 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

15  

The defence of Fair Comment, even if proven, is negated by 

malice on the part of the Defendants. The learned Judge of the 

High Court fell in error in holding that the Defendants were not 

actuated by malice when they made and published the 

impugned statements. 

FIFTH PRINCIPAL POINT- 

The Second Defendant has failed to establish the defence of 

Reportage. Consequently, the finding of the learned Judge of 

the High Court on this issue is untenable.  

Our Decision 

Meaning of the Impugned Statement  

[36] In determining whether the Impugned Statements are capable of 

bearing a defamatory meaning, the primary role of the court is to 

focus on how the ordinary reasonable reader would construe the 

words. Meaning was to be determined according to how it would be 

understood by the ordinary reasonable reader. It was not fixed by 

technical, linguistically precise dictionary definitions, divorced from 

the context in which the statement was made; see Stocker v. Stocker 

[2019] UKSC 17. 

[37] On the very same issue, the Federal Court in the case of Chong 

Chieng Jen v. Government of State of Sarawak & Anor  [2019] 1 

MLRA 515; [2019] 3 MLJ 300; [2019] 1 CLJ 329 held that: - 

"The steps of the inquiry before the court in an action for 

defamation was succinctly explained by Gopal Sri Ram JCA 

(later FCJ) in Chok Foo Choo v. The China Press Bhd  [1998] 2 

MLRA 287; [1999] 1 MLJ 371; [1999] 1 CLJ 461; [1999] 1 

AMR 753 (CA): 

It cannot, I think, be doubted that the first task of a court 

in an action for defamation is to determine whether the 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

16  

words complained of are capable of bearing a defamatory 

meaning. The ordinary and natural meaning of words may 

be either the literal meaning or it may be an implied or 

inferred or an indirect meaning: any meaning that does 

not require the support of extrinsic facts passing beyond 

general knowledge but is a meaning which is capable of 

being detected in the language used can be a part of the 

ordinary and natural meaning of words (See: Lewis v. 

Daily Telegraph Ltd [1963] 2 ALL ER151). The ordinary 

and natural meaning may therefore include any 

implication or inference which a reasonable reader, 

guided not by any special but only by general knowledge 

and not fettered by any strict legal rules of 

construction...". 

[38] In determining the meaning of the Impugned Statements, we are of 

the view that this court must look into consideration of the 

following: - 

(i) the Impugned Statements must be read in whole;  

(ii) it is not open for the appellant to select words of the sentence; 

and 

(iv) the Impugned Statements must be read in the context of the 

entire publication. 

[39] Our task is to determine whether the Impugned Statements are 

capable of bearing the defamatory meaning ascribed by the appellant.  

[40] Having read the Impugned Statements and the publication as a 

whole, we find it reveals as follows: - 

a. The appellant was a politician and a senior leader of DAP 

which was participating in the State Election when the 

Impugned Statements was made; 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

17  

b. DAP was known to be the political adversary of MCA and a 

reasonable man would accept that politicising a Chinese 

primary school is what a politician such as the appellant may 

do under circumstances; 

c. The appellant admitted that he gave political speeches about 

DAP's contribution for Chinese primary schools;  

d. It is not disputed that the appellant in the run up to the State 

Election stated that during his tenure as the Finance Minister, 

the appellant had allocated RM4 million to the school. To us, 

these acts of politicising; 

e. There is nothing in the allegation of 'politicising' that had the 

tendency to expose the appellant to hatred, ridicule or contempt 

in the mind of a reasonable man or would tend to lower the 

appellant in the estimation of right-thinking members of 

society; 

f. There is no allegation in the Impugned Statements that it was 

the appellant who had imposed the condition;  

g. The allegations in the week before the publication of 1 st 

respondent's Article was that, it was PW-1 who had imposed 

the condition on the change of name of the School before the 

RM4 million was allocated. 

h. What the Impugned Statements does is to allege that the 

appellant had not denied that there was such a condition 

imposed. The Impugned Statements does not allege that the 

appellant had imposed the condition. 

i. The Impugned Statements, when read as a whole, is merely a 

call for the appellant to explain the allegations which had 

arisen in the course of the Johor State Election and which he 

had not issued any denial; 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

18  

j. In any event, the final sentence in the 1 st respondent's Article 

takes away any sting in the Impugned Statements. A person 

who is making an unequivocal and definitive allegation would 

not ask for an explanation. A reasonable man reading the final 

sentence In the Impugned Statements would accept that the 

explanation might be forthcoming from the appellant on the 

issue and would therefore not have the tendency to pass any 

judgment on him yet; 

k. It is not defamatory to allege that a Finance Minister had 

imposed a condition to its allocation of fund. The imposition of 

conditions by public authorities to their approvals is 

commonplace; 

I.  The imposition of a condition for the School to change its name 

before any fund could be allocated for its construction is also 

not defamatory because a reasonable man would accept that the 

change of name could be for innocent reasons due to changed 

or changing circumstances. Even if the name of a proposed 

school is changed, the old name could still be used for another 

school to be built. Indeed, this was alluded to by PW-1 as 

shown in her following evidence: 

"So my line of thinking at that point of time is, if indeed 

Eco World agree to fund 100%, then we can consider to 

let them build a SJKC Eco World. But at the same time 

we find another location in JB area to build a SJKC Kuek 

Ho Yao because the demand for SJKC in JB is very high."  

[41] To our mind, an ordinary reasonable reader who reads the Impugned 

Statements together as a whole with the entire publication would 

understand that the Impugned Statements by the 1 st respondent was 

merely to seek clarification from the appellant to explain the 

allegation which had arisen in the course of Johor State Election and 

which he did not deny rather than to demean credibility and 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

19  

reputation of the appellant as confirmed by the 1 st respondent in WS 

D1W-2 and as agreed by the learned Judge in his Grounds of 

Judgement. 

[42] We cannot see how the Impugned Statements when read in the 

context of the publication as a whole were capable of giving the 

impression that the appellant as the then Finance Minister, has acted 

in a high-handed, oppressive and arbitrary manner in dealing with 

the school and allocated fund and/or the appellant has used the 

authority of his public office as leverage to interfere with and disrupt 

the administration of the said school as alleged by appellant.  

[43] The appellant complained that the learned Judge disregarded the 

evidence of the 1 st respondent and 2nd respondent's key witness who 

both allegedly admitted that the Impugned Statements contained 

allegations which the appellant alleged of being defamatory of him.  

[44] However, we find there is no necessity to call or rely on witnesses to 

prove the defamatory meaning of the words.  

[45] We find support for our view by referring to Gatley on Libel and 

Slander, 7 th Edition at page 47 when it stated as follows: - 

"In the case of words defamatory in their ordinary sense, the 

plaintiff has to prove no more than that they were published; he 

cannot call witnesses to prove what they understood by the 

words, nor will it avail the defendant to call any number of 

witnesses to say that they did not believe the imputation. The 

only question is, might reasonable people understand it in a 

defamatory sense? Conversely, even where the only people to 

whom words were published did not understand them in a 

defamatory sense, it is probably the law that the words would 

be held defamatory if reasonable men would have understood 

them in such a sense. For it is unnecessary to prove that anyone 

did understand that the words in a defamatory sense as long as 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

20  

it is proved that there are people who might so understand 

them". 

[Emphasis added] 

[46] In any event, we are of the view that the final sentence in the Article 

takes away any sting in the Impugned Statements. A person who is 

making unequivocal allegation would not ask for explanation. A 

reasonable man reading the final sentence in the Impugned 

Statements would accept that an explanation might be forthcoming 

from the appellant on the issue and would therefore not have the 

tendency to past any judgment on him yet.  

[47] Moreover, a reasonable man seeing that the Article is placed in the 

Letter to the Editor section would accept that a reply might be 

forthcoming from the appellant on the issue to the same section and 

would therefore not have the tendency to pass any judgment on him 

yet. 

[48] The Federal Court in the case of Lim Guan Eng v Ruslan Kassim & 

Another Appeal  [2021] 3 MLRA207; [2021] 2 MLJ 514; [2021] 4 

CLJ 155 had described what amounts to a defamatory matter as 

follows: 

"[28] The law in respect of what amounts to defamatory matter is 

well settled. An imputation would be defamatory if its effect is 

to expose the plaintiff, in the eyes of the community, to hatred, 

ridicule or contempt or to lower him or her in their estimation 

or to cause him or her to be shunned and avoided by them ...  

[29] The defamatory nature of the imputation is to be judged by the 

ordinary and reasonable members of the community or an 

appreciable and reputable section of the community... The 

ordinary reasonable person has been held to be one of the fair 

average intelligence... who is not avid for scandal... but who 

may engage in some degree of loose thinking... and reading 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

21  

between the lines... but who, at the same time, should not be 

unduly suspicious. 

[30] To ascertain the meaning of the statement or publication, the 

plaintiff can rely on the natural and ordinary meaning or the 

innuendo meaning. The consideration of the meaning of the 

offending words involves an objective test... The offending 

words must be considered in the context of the whole article 

and not simply on isolated passages... In order to prove his 

claim in defamation, it is also essential that the offending 

words are not only defamatory and that they are published but 

also that they identify him as the person defamed."  

[49] For the aforesaid reasons, it is our decision that the impugned 

Statements are not capable of bearing the defamatory meaning 

ascribed by the appellant which was rightly accepted by the learned 

Judge. Thus, we find there was no error of law or facts warranting 

our appellate intervention. 

Fair Comment 

[50] The appellant complained that the learned Judge had committed 

fundamental misdirection in holding that the respondents are entitled 

to rely on the defence of Fair Comment and that the Impugned 

Statements are not a comment but instead a libellous statement.  

[51] The Federal Court in Dato' Sri Dr Mohamad Salleh bin Ismail & 

Anor v Mohd Rafizi bin Ramii  [2022] 4 MLRA 718; [2022] 5 CLJ 

487; [2022] 3 MLJ 75 (Rafizi case), held that to establish the 

defence of fair comment the defendant will need to establish four 

elements as follows; 

(i) the words complained of are comment, although they may 

consist or include inferences of fact;  

(ii) The comment is on a matter of public interest;  



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

22  

(iii) The comment is based on facts; and 

(v) The comment is one which a fair-minded person can honestly 

make on the facts proved 

[52] The meaning of 'fair' in the defence of fair comment has been 

explained by the Court of Appeal in the case of Chok Foo Choo 

(supra) when it held that 'fair' in the defence of fair comment does 

not mean 'not lopsided'. It means "honest".  

The fair comment and the supporting facts in the present case  

[53] The appellant alleged that the Impugned Statements were 

unsupported and untrue. 

[54] Having perused the facts presented before this court, we are of the 

view that the Impugned Statements is based on the following true 

facts: - 

(a) The sentence in the Impugned Statements which states 'During 

the Johor state election, he dared to claim that he had allocated 

RM4 million to SJKC Kuek Ho Yao' is true in substance based 

on the true fact that the appellant had, in the run-up to the State 

Election, claimed that during his tenure as the Finance 

Minister, the appellant as the Finance Minister had approved 

the allocation RM4 million to the School.  

(b) The appellant had, in the run-up to the State Election, raised 

the issue of Chinese primary schools in his political campaign, 

political speeches, statements and/or campaign; and  

(c) The sentence in the Impugned Statements stating 'However, he 

still did not dare deny that the condition for allocating that sum 

was to change the name of the school' is true. The fact that the 

appellant had not issued any denial could be inferred from the 

true fact that the appellant had not made any public written 

statement on the public controversy that had arisen since the 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

23  

dissolution of the State Assembly including on the 1 st 

respondent's Facebook posts and the reports on the same in the 

Chinese newspapers issued more than one week before the 

publication of the Impugned Statements.  

[55] The following further true facts also emerged at trial which support 

the comments in the Impugned Statements:  

(a) PW-1, who was a senior leader of DAP and Deputy Minister of 

Education, had been involved in process of replacing the 

developer for the construction of the school since 25 February 

2019 which then entailed the possibility of changing the name 

of the School; 

(b) There were various newspaper reports involving PW-1 or her 

officer since March 2019 reporting that the naming of the 

School would be left to the new developer;  

(c) The name of the School was changed from SJKC Kuek Ho Yao 

to SJKC Kuek Ho Yao @ Eco Spring as agreed at the meeting 

on 10 November 2019 attended by PW-1; 

(d) After the change of name was agreed, on 29 November 2019 

PW-1 requested from the appellant as Finance Minister for the 

disbursement of the RM4 million; and 

(e) The fact of the change of name was however not public 

knowledge as there is no evidence of any news report on the 

same. 

[56] Considering the circumstances prevailing at the time the 1 st  

respondent's Article was published, the true facts above constitute 

sufficient substratum of facts for the comments in the Impugned 

Statements. 

Fair 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

24  

[57] We are of the view that comments made by the 1 st respondent are one 

which a 'fair minded' person can honestly make.  

[58] The Rafizi case (supra) makes reference to the case of Silkin v. 

Beaverbrook Newspapers Ltd [1958] 1 WLR 743 which states as 

follows: - 

"I will remind you of the test once more. Could a fair -minded 

man, holding a strong view, holding perhaps an obstinate view, 

holding perhaps a prejudicial view - could a fair-minded man 

have been capable of writing this?'  

[59] This court is of the view in considering this issue, it is pertinent to 

take into consideration the events that preceded the publication of 

the 1st respondent's Article on 7 March 2022; 

(a) On 3 March 2019: China Press Online News titled: "SJKC 

Kuek Ho Yao to Switch School Land, The Retention of School 

Name to be Decided by the Developer".  

(b) On 2 April 2019: Sin Chew Online News titled: "SJKC Kuek 

Ho Yao renamed Wee Ka Siong: The Chinese Community in 

Johor Bahru is Embarrassed". 

(c) On 15 April 2019: Sin Chew Daily News titled: "Teo Nie 

Ching: Eco World and Ministry of Education Pays 50% Each".  

(d) On 28 April 2019: Sin Chew Online News titled: "Teo Nie 

Ching: Building SJKC Eco Flora Instead of SJKC Kuek Ho Yao 

was not an attempt at making things difficult".  

(e) On 25 February 2022: The debate challenge by the President of 

MCA Dato' Seri Wee Ka Siong against PW-1 on the issue of 

Chinese education and SJKC Kuek Ho Yao. 

(f) On 28 February 2022: 1 st respondent's Facebook post. 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

25  

(g) On 28 February 2022: Guang Ming Daily Online and Sin Chew 

Daily Online newspaper articles reporting on 1 st respondent's 

Facebook post. 

(h) There was an absence of denial and/or explanation by the 

appellant and/or PW-1. 

(i) On 7 March 2022: Letter to the Editor (TTC's Article) was 

published on The Star Online (which contained the Impugned 

Statements). 

[60] As PW-1 herself agreed during trial there was uncertainty amongst 

members of the public as to whether the name of the School, SJKC 

Kuek Ho Yao, would be retained or changed, PW-1 agreed that this 

was something that needed clarification. 

[61] The campaigning period during the State Election was therefore an 

opportune moment for this issue to be clarified. The 2 nd respondent 

played its part in making sure that the issue continued to be raised in 

view of the appellant's and/or DAP not explaining the issue directly.  

[62] The public interest in being fully informed about controversies that 

often rage around sensitive issues demands that the press be afforded 

the freedom to report on such matters.  

[63] It springs from the general obligation of the press, media and other 

publishers to communicate important information upon matters of 

general public interest and the general right of the public to receive 

such information. The public acts of public men are certainly matters 

of public interest. 

[64] The 2nd respondent therefore, had an honest belief that the opinion 

and the issue in the Impugned Statements have to be disseminated 

for public information. 

[65] Given the above, we are in the agreement with the learned High 

Court Judge's finding that the Impugned Statements are an opinion 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

26  

and inference that a fair-minded person would have honestly made in 

the circumstances. 

Public Interest 

[66] Upon perusal of the evidence produced before this court, we find that 

the public interest aspect in this case is evident.  

[67] In London Artists Ltd v Littler [1969] 2 QB 375, 391, Lord Denning 

MR rightly said that public interest is not to be confined within 

narrow limits. He continued: 

"Whenever a matter is such as to affect people at large, so that 

they may be legitimately interested in, or concerned at, what is 

going on; or what may happen to then or others; then it is a 

matter of public interest on which everyone is entitled to 

make fair comment' 

[Emphasis added] 

[68] In this case, we find that there was a serious allegation because the 

issue of SJKC Kuek Ho Yao was a matter that attracted a lot of 

interest among the Chinese community and the voters in Johor that 

needs clarification. The Impugned Statements made reference to the 

State Election and this issue was an obvious election issue.  

[69] The parties at the opposite ends of the allegations were the appellant, 

PW-1 and the 1st respondent. They were senior leaders of their 

political parties who participated and contested in the State Election. 

Therefore, we view that the public possessed an added interest in 

being informed not only on the position with regard to the School but 

also the position and conduct of these leaders who are 

representatives of their political parties.  

[70] We also find that prior to the publication of the 1 st respondent's 

Article, there was already extensive coverage by other media on the 

issue of the RM4 million allocation to the School and the change in 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

27  

name of the School. Therefore, it is evident that the issues raised in 

the Impugned Statements were clearly matters of public interest.  

Defence of reportage 

[71] 2nd respondent also relies on the defence of reportage.  

[72] The appellant complained that the 2nd respondent did not plead the 

defence of reportage nor set out the material particulars in support of 

the defence of reportage in the pleadings.  

[73] Upon perusal of the cause papers, we find that, it is pleaded in 

paragraphs 43 to 47.3 of the Amended Defence. Even though the 

word 'reportage' was not specified but the gist of the defence i.e. 

material facts in relation to the defence of reportage was specifically 

pleaded. 

[74] On this issue, the Federal Court in the case of Mkini Dotcom (supra); 

held as follows: - 

"[38] It is thus clear that in that case the material facts were set out 

in the pleadings. In the context of the present case, what the 

appellant needed to do was to set out all the material facts 

relating to the defence of reportage which they did not. 

Obviously, the appellants' reliance on Re Vandervell's Trust 

was to support their argument that only material facts need to 

be pleaded. The argument must fall because in this case the 

material facts relating to the defence of reportage were not 

pleaded at all. 

[43] A close look at the appellants' statement of defence will reveal 

that other than the element of public interest, none of the other 

characteristics of reportage were pleaded, in particular the 

element of neutrality and the element of not subscribing to 

a belief in the truth of the imputations. These are material 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

28  

facts which the appellants ought to have set out in the 

pleadings if they wanted to rely on reportage as a defence."  

[Emphasis added] 

[75] It is to be noted that under the defence of reportage 'there is no need 

for the journalist to take steps to ensure the accuracy of the 

published information, which is a requirement of the Reynolds 

defence of responsible journalism': Mkini Dotcom (supra).  

[76] The 2nd respondent is not relying on the defence of responsible 

journalism. The defence of reportage and responsible journalism are 

mutually exclusive. The two defences are separate and distinct. In 

Mkini Dotcom (supra), the Federal Court decided as follows:  

"[27] Thus, having regard to the material differences in the defining 

characteristics of reportage and the Reynolds defence of 

responsible journalism and the different consequences that flow 

from their breaches, the two defences must be treated as 

mutually exclusive." 

[77] The focus of the two defences is different. Unlike responsible 

journalism, the defence of reportage is not concerned with the truth 

and accuracy of the defamatory allegations but with the narrower 

public interest of knowing that the allegations were in fact made: 

Mkini Dotcom (supra). 

[78] Having read the Article published by the 2 nd respondent including 

the Impugned Statements, we find that the 2 nd respondent published 

the 1st respondent's Article (including the Impugned Statements) 

which is a matter of public interest to report the fact that the 

Impugned Statements had been made by the 1 st respondent, in 

particular the call for the appellant to explain his non -denial that the 

condition imposed for the approval of the allocation of the RM4 

million to the School was for the School to change its name, without 

the 2nd respondent adopting the Impugned Statements as its own. In 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

29  

doing so, the 2nd respondent is protecting the public interest of 

knowing that the Impugned Statements had been made by the 1 st 

respondent. 

[79] We find that the 2nd respondent published the Impugned Statements 

in a fair, disinterested and neutral manner as follows: - 

(a) the 2nd respondent published the Impugned Statements in full 

without embracing, garnishing, embellishing or reducing the 

same in substance; 

(b) the 2nd respondent published the Impugned Statements in the 

section of The Star Online for letters to the editor which means 

that it was open to the appellant to also send a letter in reply to 

the said section to be considered for publication; and  

(c) The Impugned Statements itself ultimately called for the 

appellant to explain the appellant's non-denial that the 

condition imposed for the approval of the allocation of the 

RM4 million to the School was for the School to change its 

name. 

[80] More importantly, we find that the 2nd respondent did not, by 

publishing the Impugned Statements, adopt the same as its own. The 

2nd respondent made this clear by stating the name of the 1 st 

respondent and his position in MCA under the 1 st respondent's 

Article (which includes the Impugned Statements) and by publishing 

the 1st respondent's Article as it was in the section in The Star Online 

for letters to the editor which is a section for the publication of 

materials produced by third-party members of the public and not by 

2nd respondent. 

[81] With regard to the element of public interest, this had already been 

discussed earlier under the defence of fair comment. In the premises, 

we conclude that the 2nd respondent is entitled to seek refuge under 

the defence of reportage. We are of the view that, it would be 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

30  

impossible for any news organisation to run the letter to the editor 

section if they are expected to verify the truth of every material they 

receive and intend to publish in that section.  

[82] The appellant also contended that the learned Judge failed to 

appreciate the governing principle on the defence of reportage 

whereby the defence can only be relied upon if there was an ongoing 

public dispute between the appellant and the 1 st respondent. 

[83] We find that this point was addressed by the learned Judge in his 

Grounds of Judgment where he made an affirmative finding that 

there was indeed an ongoing public controversy over the name of the 

School. 

"There was an ongoing public controversy over the name of the 

School 

[79] ... Plaintiff submitted that the defence of reportage can only be 

relied upon if the publication relates to an ongoing dispute and 

the published statements are attributed to their original maker. 

An ongoing dispute may generate a war of words between rival 

personalities or factions resulting in an exchange of 

allegations. Where under those circumstances, a journalist 

covering the dispute is at liberty to publish the allegations 

without having any trepidation of a potential lawsuit in 

defamation. The rationale behind the defence of reportage is 

that a journalist would have neither the time nor the resources 

to indulge in any process of verification as to the truth of the 

statements that are uttered by parties in an ongoing dispute. A 

journalist would have to endure competing press statements 

that are issued on hourly basis or within short period of time by 

the parties at dispute, to the extent that there is no means for 

him to confirm the veracity of each allegation.  



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

31  

[80] I do not disagree with the above submission by plaintiff. Where 

we part ways however is with regards to plaintiffs contention 

that there was no ongoing dispute between 1 st defendant and 

plaintiff prior to the publication of 1 st  respondent's Article 

(which contained the Impugned Statement). On the contrary, it 

is evident that there was an ongoing public controversy 

surrounding the change of name of the School. The controversy 

continued to shimmer and existed in the backdrop of intense 

campaigning during the State Election, where 1 st defendant's 

political party (MCA) was pitted against plaintiffs political 

party (DAP). Clearly, there was an ongoing dispute between 1 st 

defendant and plaintiff. 

[Emphasis added] 

[84] Based on the above, it is our view that it cannot be disputed that 

there was clearly an ongoing dispute between the appellant and the 

1st  respondent who were political adversaries. The 2 nd respondent 

evidently is entitled to the defence of reportage.  

Repetition Rule 

[85] The appellant asserts that the learned trial Judge erred in failing to 

hold that the repetition rule applied against the 2 nd respondent. The 

repetition rule is concerned with justification, not reportage which is 

a defence of privilege. The repetition rule has no application where 

privilege is invoked. 

[86] The Federal Court in the case of Dato Dr Low Bin Tick v Datuk 

Chong Tho Chin & Other Appeals  [2017] 5 MLRA 361; [2017] 5 

AMR 629; [2017] 8 CLJ 369 states as follows: - 

"[36]... It is trite that a person who repeats another's defamatory 

statement without privilege may be held liable for republishing 

the same libel or slander." 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

32  

[87] Thus, the phrase 'without privilege' in the above passage provides an 

exception to the repetition rule. 

[88] Accordingly, we are of the considered view that the repetition rule is 

concerned with justification, not reportage. Once reportage is 

established, privilege is invoked and the repetition rule has no 

application where privilege is concerned. Therefore, the repetition 

rule does not apply to the 2nd respondent who relies on the defence of 

reportage and fair comment. 

Malice 

[89] The appellant claims that the respondents cannot avail themselves to 

the defence of fair comment as such defence is negated by the 

existence of malice. 

[90] It is to be noted that it is not established law that malice is relevant 

to the defence of reportage. As the Federal Court observed in Mkini 

Dotcom (supra): 

"[198] ... In any case, it is doubtful whether a sinister motive or 

malice is relevant in the case of the defence of reportage (see 

Loutchansky v Times Newspapers Ltd and others (Nos 4 and 

5); Loutchansky v Times Newspapers Ltd (Nos 2, 3 and 5) 

[2002] QB 783 at [34])." 

[91] For malice in reference to fair comment, it is not malicious for the 

2nd respondent to publish the 1 st respondent's Article of opinion even 

if the 2nd respondent may not agree with the view stated therein. 

Gatley on Libel and Slander 9 th edition, paragraph 16.24 states as 

follows: 

''It is clearly established that where a comment originated by A 

is published by B, then the defence of fair comment is available 

to B even though the comment does not represent B's opinion: 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

33  

it is not malicious in a newspaper editor to publish a 

comment with which he does not agree . 

It is submitted that the better view is that in such a case B may 

take advantage of the defence of fair comment (unless he is 

aware of A's malice or is vicariously liable for A) for two 

reasons. First, because otherwise the news media would be 

placed in an intolerable position in publishing letters and 

opinions on matters of public concern. Secondly, the contrary 

view seems inconsistent with the modern view of fair comment 

as a "two stage' issue in which the defendant establishes the 

defence by showing that the words are capable, considered 

objectively, of being fair comment and loses its protection only 

if he is actuated by malice." 

[Emphasis added] 

[92] In the present case, we find that the appellant's indication of the 2 nd 

respondent's malice can be summarized as follows: - 

(a) During cross-examination, D2W-2 gave evidence that more 

likely than not she received the document via an email from the 

1st respondent labelled 'press statement'. This change in 

narrative and departure from the 2nd respondent's pleadings 

demonstrate lack of honesty and therefore constitute malice of 

publication ("1st Point"); 

(b) D2W-2 was reckless as she published the Article deceptively 

projecting it as a Letter and not a press statement ("2nd 

Point"); and 

(c) The 2nd respondent should have known the Impugned 

Statements could be untrue due to it being tainted by political 

flavour, as the appellant and 1 st respondent belong to political 

parties that are fiercely opposed to each other ("3rd Point"). 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

34  

[93] We find that these point were addressed by the learned Judge in his 

Grounds of Judgment when the Judge make the following findings: - 

"95. Moving on now to deal with the points raised by P above. 

Concerning the 1 st Point, the so called 'shift in narration' and 

alleged 'departure in pleadings', if at all material, took place 

well after the cause of action arose. P cannot draw on this point 

to establish malice for the publication of the Article which took 

place a year earlier. Put another way, the question of whether 

there was malice should be looked at the point of publication.  

96. Concerning the 2nd Point, as discussed earlier, the effect of the 

publication remains the same regardless if it was titled press 

statement or letter to the editor. There is no deception here as 

alleged by P. So long as the readers were made aware that the 

Article was an opinion of the D1, they could not have possibly 

been misled by the D2. 

97. Concerning the 3 rd Point, P and the D1 may be political 

adversaries. However, this in no way should infer malice from 

either party, much less from D2. In Government of State of 

Sarawak v. Date' Sri Wong Soon Koh  [2022] 8 MLJ 697 at 718 

- 719, the High Court said: 

"[59] ... There were no derogatory, foul or demeaning words 

used against the plaintiff. Facts were stated and questions 

asked based on the facts. There is no doubt that the words 

may have been slanted with the intention of putting the 

plaintiff in a certain bad light but this is expected, even 

by the ordinary reasonable man, as between politicians on 

different sides of the political divide and well within the 

limits of the constitutional right to freedom of speech.  

[60] ... Hint of political rivalry clearly yes but certainly not 

malice. One can safely say that the general public 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

35  

perception of the reputation of politicians in Malaysia as 

a whole is such that the threshold to defame a politician, 

especially by another politician is, in the eyes of the 

reasonable man, high, 

.... 

[62] I find that the impugned words are not only what an 

ordinary man would hear from politicians, but would 

expect to hear from a member (in this case the leader) of 

the opposition. I find no malice in the impugned words on 

the part of the defendant." 

98. In other words, the desire to injure must be the dominant 

motive. Mere dislike of P does not constitute malice as long as 

the defendant spoke honestly. Even if malice is proven against 

D1 in this regard, it is illogical to find D2 malicious simply on 

the basis that P and D1 are political adversaries."  

[94] G iven the above, we see no reason to depart from the findings of the 

learned Judge. Further, we are of the view that the appellant and the 

1st respondent may be political adversaries, however, this in no way 

should infer malice from either party, much less from the 2 nd 

respondent. 

[95] This court is of the view that mere dislike or indignation of appellant 

does not constitute malice as long as the respondents spoke honestly. 

Even assuming if malice is proven against the 1 st respondent in this 

regard, it is extremely illogical to find the 2 nd respondent malicious 

simply on the basis that the appellant and the 1 st respondent are 

political adversaries. 

[96] As for the 1 st respondent, we find that his defence of fair comment is 

not defeated by malice. This is not a case where the 1 st respondent 

made the Impugned Statements while knowing it to be false, or 

without any belief that it is true, or was reckless in making the 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

36  

Impugned Statements, The 1 st respondent testified that he had made 

enquiries with a member of the Building Committee of the School 

before making the Impugned Statements. We are satisfied that the 1 st 

respondent had an honest belief in the Impugned Statements.  

Damages 

[97] The appellant has requested a sum of RMS million in compensatory 

damages against both the respondents for general, aggravated and 

exemplary damages. 

[98] On this issue of damages, we find that the learned Judge has dealt 

with the issue in paragraphs 107-115 of his Grounds of Judgment. 

[99] Having regard to the authorities and applying the factors set out by 

the Federal Court in Datuk Haris Mohd Salleh v. Datuk Yong Teck 

Lee [2017] 6 MLJ 133; [2017] 6 MLRA281; [2018] 1 CLJ 145; 

[2017] 7 AMR 317, the learned Judge in paragraphs 107 - 115 of his 

Grounds of Judgment is of the view that damages (if any) against 

both the respondents should not exceed RM150,000.00 for the 

following reasons:- 

"(i) The allegations are not grave based on, among others the 

following reasons: 

(a) Similar allegations had been made in D1's Facebook posts 

and in the Chinese newspapers without any action by P. 

This would appear to suggest that P himself did not see 

the allegations are being grave. Otherwise, P would have 

taken action against all;  

(b) No interim injunction had been applied for in this case to 

immediately stop the publication of the Impugned 

Statement. It if was serious, P would have applied to stop 

and remove the publication of the Impugned Statement 

pending trial; 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

37  

(c) P filed the instant suit only two months after the 

publication of the Impugned Statement;  

(d) There is a query at the end of the Article asking P to 

provide an explanation. So, in any event the Impugned 

Statement does not amount to any unqualified and 

unequivocal allegations; 

(e) There is no direct allegation that it was P who had 

imposed the condition on the change of name of the 

School; and 

(f) There had been no denial by P to similar allegations made 

about a week earlier in D1 Facebook posts and in the 

Chinese newspapers. 

(ii) The size of circulation is small and its influence is 

limited based on, among others, the following reasons:  

(a) The Impugned Statement was published only in The 

Star Online behind a paywall where the Impugned 

Statement could only be seen after going behind the 

paywall tucked away in the final two paragraphs of 

the Article on TAR UC; and 

(b) D2 has led evidence that the Impugned Statement 

had been seen using only 3,460 unique devices 

online. Although P rejects this evidence, P has not 

led any evidence that anybody has accessed the 

Impugned Statement by unlocking the paywall.  

(iii) The publication does not appear to have had an adverse 

effect on P as seen from the fact that P continued to win a 

Parliamentary seat at the November 2022 General 

Election and was elected to the position of Chairman of 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

38  

DAP on 20.3,2022, which was a mere 13 days after the 

publication of the Impugned Statement;  

(iv) On the extent and nature of P's reputation, it is that of a 

senior Federal level politician. It was never suggested or 

portrayed during the trial that P is a person of poor 

character. There was no character assassination;  

(v) On the other hand, P's behaviour should reduce any 

damages that he might be entitled to. Firstly, he has not 

pursued any legal action on similar earlier allegations in 

DTs Facebook post and in the Chinese newspapers. 

Secondly, he had not denied these earlier allegations 

despite sufficient time to do so. Thirdly, by not denying, 

it could be said that he was encouraging uncertainty in 

the community as to the truth behind the issue; and  

(vi) In the case of D2, D2 did not plead justification. Further, 

the behaviour of D2 should be a mitigating factor in the 

assessment of damages. D2 made it clear that it was only 

providing D1 with a platform to raise an issue which was 

a matter of public interest to have the voters during an 

election. Further, D2 made it clear that the Impugned 

Statement was not its own views but the views of D1. 

Finally, D2 published the Article (including the 

Impugned Statement) in the Letter to the Editor section. 

This means that it was open to P to issue a counter 

statement which could be published in the section, if he 

had availed himself of that opportunity.  

[100] Based on the aforesaid reasons, we agree with the learned Judge that 

the damages (if any) against with the respondents should not exceed 

RM150,000.00. 

Conclusion 



 
[2025] CLJU 388 Legal Network Series 

39  

[101] Having heard the appeal, examined the appeal records and 

considered the submissions by parties, we find that there is no merit 

in the appeal. We unanimously decided to affirm the decision of the 

High Court and therefore dismiss the appeal with costs of RM 

30,000.00 to the 1 st respondent and RM 40,000.00 to the 2nd 

respondent, both subject to allocator.  

Dated: 25 FEBRUARY 2025 

(Ahmad Kamal Md Shahid) 

Judge 

Court of Appeal 

Counsel: 

For the appellant - Simon Murali & Kok Yuen Lin; M/s Simon Murali & 

Co 

For the 1st respondent - Ng Kian Nam, Hemananthini Chellakannapillai & 

Cheah Jia Sing; M/s Ng Kian Nam & Partners 

For the 2nd respondent - Abdullah Abdul Rahman & Deanna Ternisha; M/s 

Cheng & Ariff 


