
[2024] 1 MLRH 217
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

LIM GUAN ENG
v.

DATUK TAN TEIK CHENG & ANOR

High Court Malaya, Penang
Quay Chew Soon J
[Civil Suit No: PA-23NCVC-5-05-2022]
21 June 2023

Tort: Defamation — Publication by 2nd defendant of  article authored by 1st defendant 
in the ‘Letters to the Editor’ section and behind paywall of  The Star Online — Whether 
impugned statement was defamatory of  the plaintiff  — Whether 2nd defendant could 
rely on defence of  reportage and fair comment — Whether plaintiff  may call witnesses 
to prove defamatory meaning of  impugned statement — Whether article and impugned 
statement were matters of  public interest and were published in a fair, disinterested and 
neutral manner — Whether readers of  the article were misled in any way — Whether 
malice may be inferred from the fact that the plaintiff  and the 1st defendant were political 
adversaries — Whether 1st defendant was entitled to rely on the defence of  fair comment 
and justification — Whether quantum of  damages sought was excessive and divorced 
from reality — Whether apology sought and manner of  publication of  the apology was 
disproportionate in the circumstances 

The plaintiff  had filed a defamation action against the defendants following the 
publication of  an article titled ‘Guan Eng’s bullying of  TAR UC a contributory 
factor to Pakatan’s demise’ (article) in The Star Online. The article was authored 
by the 1st defendant in the form of  a letter to the 2nd defendant and was 
published in the ‘Letters to Editor’ section of  The Star Online behind a paywall. 
The article related to a dispute, public controversy and uncertainty over the 
change of  name of  a local Chinese school (school) and the plaintiff ’s approval/
allocation of  funding of  RM4 million as requested by the then Deputy Minister 
for Education. The plaintiff  at the material time was the Finance Minister and 
also the Chairman of  the Democratic Action Party and the 1st defendant was 
the Vice President of  the Malaysian Chinese Association. The controversy of  
the change of  name of  the school surfaced during the Johor State Election and 
attracted a lot of  attention amongst the members of  the Chinese community 
and voters in Johor. Prior to the publication of  the article, the 1st defendant had 
in a Facebook posting criticised the plaintiff  for claiming that he had allocated 
the said sum of  RM4 million while he was the Finance Minister, and the said 
posting was reported in two local Chinese dailies. The plaintiff  in response 
issued a press statement claiming that the impugned statements were lies and 
demanded that the defendants remove the same and apologise.

By way of  instant action, the plaintiff  sought compensatory damages in the 
sum of  RM5 million. The plaintiff  contended inter alia that the 2nd defendant 
had failed to exercise responsible journalism and was reckless for not taking 
steps to ascertain the truth of  the article. It was also asserted that the article was 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH218

not published in a fair, neutral and disinterested manner as the 2nd defendant 
had republished the defamatory words authored by the 1st defendant, and that 
the 2nd defendant could not avail itself  to the defence of  fair comment as such 
defence was negated by the existence of  malice. The plaintiff  sought to rely 
on the evidence of  witnesses who purportedly conceded on the meaning of  
the impugned statement. The plaintiff  also objected to the admissibility of  the 
analytics data found at p 61 of  the Common Bundle of  Documents marked as 
Bundle B1, despite the production of  a certificate under s 90A of  the Evidence 
Act 1950 (EA 1950) by the 2nd defendant’s witness (D2W-3) in his witness 
statement, on the basis that the document was an Internet print-out produced 
by a third-party i.e. Google, and was not produced by D2W-3’s computer 
in the course of  its ordinary use, as it was not part of  the 2nd defendant’s 
business. The 2nd defendant relied on the defence of  reportage although the 
word ‘reportage’ was not specified in its defence. The 1st defendant in turn 
relied on the defence of  justification and fair comment, and claimed inter alia 
that the school was given the RM4 million funding only after it was forced to 
change its name.

Held (dismissing the plaintiff ’s claim with costs):

(1). There was no necessity nor was it permissible for the plaintiff  to call 
witnesses to prove the defamatory meaning of  the impugned statement. The 
determination of  the meaning of  the impugned statement and whether or 
not the same amounted to defamation was the function of  the judge. It was 
not permissible for the plaintiff  to find support in opinion evidence given by 
witnesses in order to prove the legal concept of  defamation. (para 38)

(2) On the facts and in the circumstances, the impugned statement was not 
defamatory for the reasons inter alia that the same when read as a whole, was 
merely a call for the plaintiff  to explain the allegations that had arisen in the 
course of  the Johor State Election and which he had not denied; as it was 
never alleged that it was the plaintiff  who had imposed the condition regarding 
the change of  name of  the school; and as a reasonable man seeing that the 
article was placed in the ‘Letters to the Editor’ section would accept that a 
reply might be forthcoming from the plaintiff  on the issue in the same section 
and would therefore not have the tendency to pass any judgment on him yet; 
and as the impugned statement were based on true facts. Additionally, it was 
not defamatory to allege that a Finance Minister had imposed a condition to 
the allocation of  funds as the imposition of  conditions by public authorities 
to their approvals was commonplace. In the premises the impugned statement 
was an opinion and inference that a fair-minded person would have honestly 
made in the circumstances and as the issues raised in the impugned statement 
were matters of  public interest. (paras 40, 41, 57, 59-60, 63 & 66)

(3) The article including the impugned statement was a matter of  public interest 
and were published by the 2nd defendant to report the fact that the impugned 
statement was made by the 1st defendant, calling for the plaintiff  to explain 



[2024] 1 MLRH 219
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

his non-denial that the condition imposed for the approval of  the RM4 million 
allocation to the School was for the school to change its name. In doing so, the 
2nd defendant was protecting the public interest, and the publishing was done 
so in a fair, disinterested and neutral manner. (paras 75 & 77)

(4) The repetition rule was concerned with justification, not reportage. Once 
reportage was established, privilege was invoked and the repetition rule had no 
application where privilege was concerned. Hence, the repetition rule did not 
apply to the 2nd defendant which had relied on the defence of  reportage and 
fair comment. (para 86)

(5) It was irrelevant that the article was sent to the 2nd defendant as a press 
statement and it was immaterial that the article was published in the Letters to 
the Editor section. Regardless of  the header it bore, the article was attributed to 
the 1st defendant offering his opinion without any embellishment or adoption 
by the 2nd defendant, and readers of  the article were not misled in any way as 
alleged by the plaintiff. (paras 90-91)

(6) The effect of  the publication remained the same regardless if  it was titled 
press statement or letter to the editor and the question of  whether there was 
malice should be looked at, at the point of  publication. Malice could not in 
any way be inferred from the fact that the plaintiff  and the 1st defendant were 
political adversaries, much less the 2nd defendant. (paras 95-97)

(7) The desire to injure must be the dominant motive. Mere dislike of  the plaintiff  
would not constitute malice as long as the defendants spoke honestly. Even if  
malice was proven against the 1st defendant in this regard, it was illogical to 
find the 2nd defendant malicious simply on the basis that the plaintiff  and the 
1st defendant were political adversaries. None of  the ingredients of  malice had 
been proven against the 2nd defendant and no malice could be inferred for the 
publication of  the article. (paras 98-99)

(8) The finding in relation to the 2nd defendant, that the impugned statement 
was not defamatory of  the plaintiff  applied to the 1st defendant as well. The 
2nd defendant was entitled to rely on the defence of  fair comment. For similar 
reasons, the 1st defendant was entitled to rely on the defence of  fair comment 
and which defence was not defeated by malice. (paras 101-103)

(9) The 1st defendant’s plea of  justification however failed due to the 1st 
defendant’s failure to prove that the plaintiff  had demanded that the name of  
the school be changed as a condition for the RM4 million funding. (para 106)

(10) The sum of  RM5 million in compensatory damages sought by the plaintiff  
against both the 1st and 2nd defendants for general, aggravated, and exemplary 
damages, was excessive, divorced from reality and bucked the trend on award 
of  damages for defamation. (paras 107-114)



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH220

(11) ‘In the course of  ordinary use’ did not require the computer producing the 
document to be used in the course of  the business concerned i.e. the ordinary 
use of  the computer was not affected by the nature of  the 2nd defendant’s 
business. There was no additional requirement under s 90A of  the EA 1950 
for the computer to also be a dedicated computer kept in the 2nd defendant’s 
organisation. (paras 118 & 120)

(12) The analytics data was a document that showed actual, if  not closest to 
actual viewership of  the very article in issue over a specified period of  time, and 
by virtue of  s 90A of  the EA 1950, was admissible. (paras 124-125)

(14) Even if  the plaintiff  was to succeed in his claim for defamation, the 
apology sought ought not to be granted where the defendants were unwilling to 
apologise. An apology was a matter of  the heart and should not be compelled 
against an unwilling defendant. In this regard, the plaintiff ’s request for 
an apology to be printed and published on a conspicuous page of  The Star 
newspaper, both printed and in the online version, was disproportionate given 
that the impugned statement could only be seen after going behind the paywall 
and was tucked away in the final two paragraphs of  the article. (paras 126-127)

Case(s) referred to:

Al-Fagih v. HH Saudi Research & Marketing (UK) Ltd [2001] EMLR 13 (refd)

Credit Guarantee Corporation Malaysia Bhd v. SSN Medical Products Sdn Bhd [2017] 
1 MLRA 541 (refd)

Dato Low Tick v. Chong Tho Chin & Other Appeals [2017] 5 MLRA 361 (refd)

Dato’ Seri Anwar Ibrahim v. The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd & Anor [2009] 
4 MLRH 48 (folld)

Dato’ Sri Mohamad Salleh Ismail & Anor v. Mohd Rafizi Ramli [2022] 4 MLRA 718 
(folld)

Datuk Harris Mohd Salleh v. Yong Teck Lee & Anor [2017] 2 SSLR 433 ; [2017] 6 
MLRA 281 (folld)

Government of  State of  Sarawak v. Wong Soon Koh [2022] 3 MLRH 235 (refd)

Joseph And Others v. Spiiler And Another (Associated Newspaper Ltd And Others 
Intervening [2011] 1 AC 852 (refd)

Keluarga Communication Sdn Bhd v. Normala Samsudin & Another Appeal [2006] 1 
MLRA 464 (refd)

Kemsley v. Foot And Others [1952] 1 All ER 501; [1951] 1 All ER 331; [1951] 2 KB 
34 (refd)

Lewis v. Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234 (refd)

Lim Guan Eng v. Ruslan Kassim & Another Appeal [2021] 3 MLRA 207 (folld)

London Artists Ltd v. Littler [1969] 2 QB 375 (refd)

Microsoft Corporation v. Conquest Computer Centre Sdn Bhd [2014] 2 MLRH 578 
(refd)



[2024] 1 MLRH 221
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

Mkini Dotcom Sdn Bhd & Ors v. Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd [2021]              
5 MLRA 37 (refd)

Tun Patinggi Abdul Rahman Ya’kub v. BRE Sdn Bhd & Ors [1995] 4 MLRH 877 
(refd)

Raja Syahrir Abu Bakar & Anor v. Manjeet Singh Dhillon & Other Appeals [2019] 4 
MLRA 218 (folld)

Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd v. Mkini Dotcom Sdn Bhd & Ors [2018] 6 
MLRA 388 (folld)

Roberts And Another v. Gable And Others [2008] QB 52; [2008] 2 WLR 129 (refd)

Syed Nadri Syed Harun & Anor v. Lim Guan Eng & Other Appeals [2019] 2 MLRA 
387 (folld)

Silkin v. Beaverbrook Newspapers Ltd [1958] 1 WLR 743 (refd)

Utusan Melayu (Malaysia) Bhd v. Othman Omar [2017] 1 MLRA 234 (refd)

Wing Fah Enterprise Sdn Bhd v. Matsushita Electronic Components (M) Sdn Bhd 
[2017] 1 MLRH 168 (distd)

Legislation referred to:

Defamation Act 1957, s 9

Evidence Act 1950, s 90A, 90B, 114(g)

Other(s) referred to:

Gatley on Libel and Slander, 7th edn, p 47

Counsel:

For the plaintiff: Simon Murali (Kok Yuen Lin with him); M/s Simon Murali & Co

For the 1st defendant: Ng Kian Nam (Tham Joe Ping, Tan Paik Hong & Koay Li Xian 
with him); M/s Ng Kian Nam & Partners

For the 2nd defendant: Abdullah Abdul Rahman (Deanna Terrisha with him); M/s 
Cheang & Ariff

JUDGMENT

Quay Chew Soon J:

Introduction

[1] The Plaintiff  (“P”) is the Chairman of  the Democratic Action Party (DAP). 
The 1st Defendant (“D1”) is the Vice President of  the Malaysian Chinese 
Association (MCA). The 2nd Defendant (“D2”) is in the business of  media 
publication, better known as The Star, with an online version known as The 
Star Online. The instant suit is a defamation action brought by P against the 
Defendants. After a full trial, I dismissed P’s claim. Here are the grounds of  
my judgment.



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH222

The Trial

[2] The trial took place over the course of  3 consecutive days on 20 February 
2023, 21 February 2023 and 22 February 2023. The witnesses who testified at 
the trial were:

Background Facts

[3] The dispute herein emanates from the change of  name of  Sekolah Jenis 
Kebangsaan Cina (SJKC) Kuek Ho Yao (“School”). The public controversy and 
uncertainty on whether the name of  the School was going to be changed had 
started in March 2019, due to the need to replace the developer of  the School 
after the 2018 General Election. The media reported on several occasions that 
the issue on the naming of  the School was to be left to the new developer.

[4] At a meeting on 10 November 2019, the name of  the School was agreed to 
be changed to ‘SJKC Kuek Ho Yao @ Eco Spring’. After that, on 29 November 
2019, PW-1 (who was then the Deputy Minister for Education) issued a letter 
requesting P (in his capacity as the Finance Minister), to approve a ‘sumbangan’ 
of  RM4 million to the School. PW-1 was involved in the change of  name of  
the School.

[5] There is no media report in evidence on the agreement to change the name 
of  the School reached during the meeting on 10 November 2019. It could be 
inferred that the public was not aware. This continued until the campaigning 
period for the Johor State Election at the end of  February 2022 until 11 March 



[2024] 1 MLRH 223
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

2022. The issue of  the change of  name of  the School surfaced again during the 
Johor State Election where a challenge for a debate on that issue was made on 
25 February 2022 by the President of  MCA against PW-1. PW-1 was a senior 
DAP leader from Johor and DAP’s Campaign Director for the Johor State 
Election. She was also the former Deputy Minister for Education who had 
been involved in the events surrounding the School.

[6] D1 then issued a Facebook post questioning whether the allocation of  RM4 
million to the School by P had been made with a request by PW-1 that the 
School changes its name. Two Chinese newspapers reported on the Facebook 
post. The controversy attracted a lot of  attention amongst members of  the 
Chinese community and the voters in Johor. There was no explanation by P on 
the issue before 7 March 2022.

[7] On 7 March 2022, D1 sent an Article (labelled ‘press statement’) to D2 to 
be published in The Star. D2 published the Article in the Letters section of  The 
Star Online, behind a paywall. In this action, P has sued for defamation over 
the final two paragraphs of  the Article (“Impugned Statement”).

Findings In Relation To The 2nd Defendant

[8] Here are my findings. I will deal first with D2, although my reasons with 
regard to D2 will substantially apply to D1 as well. I find that the Impugned 
Statement is not defamatory of  P for the following reasons:

(a)	 The facts show that P did politicise the School by making political 
speeches during the Johor State Election on the allocation of  the 
RM4 million in particular, and on Chinese primary schools in 
general. Further, as a politician, it was to be expected by the public 
that P would politicise the issue and therefore there was nothing 
defamatory about it;

(b)	 There is no allegation in the Impugned Statement that it was P 
who had imposed the condition on the change of  name of  the 
School;

(c)	 P had not denied the allegations on the same issue made earlier 
through various other media outlets; and

(d)	 The Impugned Statement, when read as a whole, is merely a call 
for P to explain the allegations which had arisen in the course of  
the Johor State Election and which he had not denied.

[9] If  I am wrong on the above, I further find that D2 is entitled to rely on the 
defence of  fair comment and reportage, in my opinion, the Impugned Statement 
is a fair comment based on true facts set out in the Impugned Statement itself  
or those true facts that emerged during trial, on matters of  public interest. I am 
also of  the opinion that D2 is entitled to rely on the defence of  reportage. As D2 
had merely reported the fact that the D1 had issued the Article in a fair, neutral 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH224

and disinterested manner without D2 adopting the same as it own. Which is 
shown by the fact that the Article is published in the letter to the editor section 
and conspicuously showing DTs name as the author of  the Article together 
with his position in MCA.

[10] It is useful to narrate the facts set out below, as they are relevant to my 
findings.

Undisputed Facts

[11] On 7 March 2022, D2 published in The Star Online’ an article in the form 
of  a letter to the editor bearing the caption:- “Guan Eng’s bullying of  TAR 
UC a contributory factor to Pakatan’s demise” (“Article”). The Article was 
authored by D1, where the last two paragraphs of  the Article (ie the Impugned 
Statement) reads:

“In addition to dealing with TAR UC, Guan Eng also politicised a Chinese 
primary school. During the Johor state election, he dared to claim that he had 
allocated RM4 million to SJKC Kuek Ho Yao.

However, he still did not dare deny that the condition for allocating that sum 
was to change the name of  the school. When will he come out to explain this 
matter?”

[12] At the time the Article was published, P was a member of  DAP, in which 
he held the position of  Secretary General. P held this position until 20 March 
2022, after which he held the position of  Chairman of  DAP until now. P 
had been appointed as the Finance Minister of  the Federal Government of  
Malaysia after the 14th General Election in May 2018, and held this position 
until February 2020.

[13] At the time the Article was published, D1 held the position of  Vice 
President of  MCA. MCA is a component in a political coalition known as 
Barisan National (BN) and was a known political adversary of  DAP. DAP is     
a component of  a political coalition known as Pakatan Harapan (PH).

[14] On 22 January 2022, the State Legislature Assembly of  Johor Darul 
Takzim was dissolved to pave way for the general election in that state. The 
nomination day was on 26 February 2022. The Johor State Election took 
place on 12 March 2023. Various political parties participated in the election 
campaign, where among them were DAP and MCA. DAP was part of  the 
political coalition of  PH, whose candidates contested against those who stood 
for the political coalition of  BN. MCA was part of  the latter coalition.

[15] In the run-up to the Johor State Election, P stated that during his tenure as 
the Finance Minister, he as the Finance Minister and the Federal Government 
had allocated RM4 million to the School. The Article was published on 7 
March 2022, during a period of  intensive election campaign that preceded the 
Johor State Election.



[2024] 1 MLRH 225
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

Further Facts Established During The Trial

The Public Controversy Over The Name Of The School Prior To The 
Campaigning Period

[16] There was a ground breaking ceremony for the construction of  the School 
on its site in March 2018, prior to the 14th General Election which took place 
in May 2018. The School was to be constructed by a developer called UM 
Land. At that time, the name of  the School was SJKC Kuek Ho Yao, without 
any addition to that name. The School was named after a respected Chinese 
community leader in Johor, the late Kuek Ho Yao.

[17] Under the PH Government (which came to power at the 14th General 
Election), PW-1 was the Deputy Minister of  Education in charge of  the 
construction of  the School. However, as at July 2018, when PW-1 was 
appointed as Deputy Minister, there was no progress on the construction of  the 
School. The office of  the Deputy Minister of  Education was unable to contact 
UM Land between September 2018 and 25 February 2019 to proceed with 
the construction of  the School. Therefore, the Ministry of  Education under 
PW-1 considered a proposal from another developer, Eco World to construct 
the School on another site about 2 kilometres away from the original site.

[18] On 30 March 2019, China Press online news published an article titled:- 
“SJKC Kuek Ho Yao to Switch School Land, The Retention of  School Name 
to be Decided by the Developer”. In this news article, it was reported that:

(a)	 PW-1 as Deputy Minister and several individuals visited the School’s site 
to listen to the briefing of  the construction of  the School;

(b)	 The School would be constructed on a different site namely, on a land 
held by a new developer who was going to construct the School;

(c)	 The new developer had announced that they were willing to pay for the 
construction of  the School and therefore, the question of  whether the 
name SJKC Kuek Ho Yao would be retained depended on the developer;

(d)	 PW-Ts political secretary had been interviewed by China Press and 
informed that:

(i)	 The construction of  the School was to be funded by a new developer 
but the amount was still under discussion;

(ii)	 The School would be on a new site belonging to the new developer;

(iii)	 At that stage, it was inconvenient to disclose the name of  the 
developer;

(iv)	 The Ministry of  Education had agreed to the erection of  the School 
on the new site and the developer was willing to provide for the costs. 
But whether the original name of  the School would remain was up to 
the developer; and



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH226

(v)	 The Board of  Directors of  the new developer would discuss the name 
of  the School and the amount they were funding. “All will be decided 
by the Developer and later announced by the Ministry of  Education”.

[19] On 15 April 2019, Sin Chew Daily News published an article titled:- Teo 
Nie Ching: Eco World and Ministry of  Education Pays 50% each”. In this 
news article, it was reported that:

(a)	 PW-1 disclosed that Tebrau will have a new SJKC funded equally by Eco 
World and the Ministry of  Education;

(b)	 The naming of  the school (the new SJKC) needed further discussion;

(c)	 SJKC Cheah Fah situated in Iskandar Puteri would be fully funded by the 
Sunway Group and the school’s name will be retained; and

(d)	 PW-1 hoped SJKC Pei Chai, SJKC Cheah Fah and ‘the agreed new 
Tebrau’s SJKC’ could be operational in 2021.

[20] The existence of  these news reports is not in dispute. Notably, while 
there was news that the name of  SJKC Cheah Fah would be retained, SJKC 
Kuek Ho Yao was referred to as “the agreed new Tebrau’s SJKC” in Sin 
Chew Daily News’ article dated 15 April 2019. The name of  the School was 
in limbo. During the trial, PW-1 agreed that these news reports (China Press 
dated 3 March 2019 and Sin Chew Daily News dated 15 April 2019) created 
uncertainty amongst members of  the public as to whether the name of  the 
School would be retained, amended or changed. PW-1 agreed that this was 
something that needed clarification

[21] On 2 April 2019, Sin Chew online news published an article titled:- “SJKC 
Kuek Ho Yao renamed? Wee Ka Siong: The Chinese Community in Johor 
Bahru is Embarrassed”. In this news article, it was reported that:

(a)	 The MCA President (Dato’ Seri Wee Ka Siong) had expressed that 
SJKC Kuek Ho Yao had already been named. But it was now up to the 
developer to decide whether to rename the School; and

(b)	 The MCA President asked why the naming of  the School was to be 
decided by the developer. And why the Ministry of  Education had given 
the authority to rename the School to the developer.

[22] The above Sin Chew online news dated 2 April 2019 reflected the anxiety 
amongst members of  the public over the uncertainty as to the eventual name 
of  the School. On 28 April 2019, Sin Chew online news published an article 
titled:- “Teo Nie Ching: Building SJKC Eco Flora instead of  SJKC Kuek 
Ho Yao was not an attempt at making things difficult”. In this news article, 
it was reported that PW-1 had reiterated that the Ministry of  Education had 
chosen ‘to cooperate with the developer Eco World to build SJKC Eco Flora 
(temporary name) instead of  SJKC Kuek Ho Yao’. Again, the existence of  
the aforesaid Sin Chew online news dated 28 April 2019 is not disputed. This 



[2024] 1 MLRH 227
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

would have caused the public angst since the School was already being referred 
to by the name ‘Eco Flora’ without any reference to ‘Kuek Ho Yao’ at all.

The Change Of Name Of The School Decided At The Meeting In November 
2019 And The Subsequent Request For Disbursement Of The RM4 Million

[23] PW-1 gave evidence that there was a meeting held on 10 November 
2019 chaired by PW-1 attended by: (i) the representative of  Eco World, (ii) 
the representative of  the School’s administrative body and (iii) the daughter 
and heiress of  the late Kuek Ho Yao. At this meeting, it was agreed that the 
name of  the School in Bahasa Malaysia or in Roman spelling would be SJKC 
Kuek Ho Yao with the addition of  Eco Spring’. This change of  name was then 
reflected in various internal documents of  the Ministry of  Education and in 
correspondences involving the Government. For instance, there was a letter 
dated 29 November 2019 from the office of  the Deputy Minister of  Education 
to P as the Minister of  Finance.

[24] It was only pursuant to the above letter dated 29 November 2019, which 
was after the change of  name of  the School that was agreed at the meeting 
on 10 November 2019, that PW-1 (as the Deputy Minister of  Education) 
requested from P (as the Minister of  Finance) to approve the ‘sumbangan’ 
of  RM4 million as the construction fund for the School. It must however be 
highlighted that the agreement and the approval of  the change of  name of  
the School from ‘SJKC Kuek Ho Yao’ to ‘SJKC Kuek Ho Yao @ Eco Spring’ 
by PW-1 (as the Deputy Minister of  Education) was not known to the public 
because there is no evidence of  any media report on the same. Therefore, as far 
as the public was concerned there was still uncertainty whether the name of  the 
School was going to be SJKC Kuek Ho Yao or some other name.

The Public Controversy Over The Name Of The School During The 
Campaigning Period

[25] During the Johor State Election, BN candidates from MCA mostly 
contested against PH candidates from DAP. The campaign and the contest 
were heated. This was confirmed by PW-1, who was DAP’s Campaign Director 
during the Johor State Election. There had been a challenge on 25 February 
2022 by the MCA President against PW-1 on the issues of  Chinese education 
and SJKC Kuek Ho Yao. This is referred to in P’s media statement dated 8 
March 2022. PW-1 too confirmed that the issue with regard to the name of  the 
School was supposed to be a subject matter of  the debate.

[26] On 28 February 2022, D1 posted a Facebook post. This was about one 
week before the publication of  the Article. In the Facebook post, D1 publicly 
criticised P for claiming that while he was the Finance Minister, he had 
allocated RM4 million to the School. When there was an issue as to whether 
this allocation was coupled with a request by PW-1 that the name of  the School 
should be changed. According to D1, the initial attempt was to change the 
name of  the School to the name of  a developer. Subsequently, in the face of  



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH228

opposition by the School, by adding the name of  the developer to the name of  
the School. D1 also asked PW-1 and P whether the allegations were true.

[27] On 28 February 2022, Guang Ming Daily Online and Sin Chew Daily 
Online published newspaper articles. These Chinese newspaper articles 
reported on D1’s Facebook post referred to above. These articles in the Chinese 
newspapers were also published about one week before the publication of  the 
Article. All these allegations during the campaigning period relating to the 
School were regarded as serious allegations by DAP, because it was a matter 
that attracted a lot of  interest among the Chinese community in Johor and the 
voters. It was a big controversy at that time. This is shown from the following 
testimony of  PW-1 and P.

(a)	 On the subject matter of  the debate proposed by the MCA President:

(i)	 PW-1: a serious allegation’; ‘attracted a lot of  interest among the 
Chinese community’; ‘big controversy’.

(ii)	 P: ‘serious allegation’; ‘attracted a lot of  interest among the Chinese 
community’; ‘not only amongst the Chinese community, but also 
voters’; ‘big controversy’.

(b)	 On DTs Facebook post:

(i)	 PW-1: ‘serious question’; ‘a heated issue... and definitely Tan’s FB 
post also added to that’; ‘very controversial among the Chinese 
community in Johor’.

(ii)	 P: ‘Serious allegations’; ‘against me’; ‘serious allegations against 
DAP’; ‘big election issue during the Johor state election’.

(c)	 On the reports by Guang Ming Daily Online and Sin Chew Daily Online 
concerning DTs Facebook post:

(i)	 PW-1:- ‘very controversial among the Chinese community in Johor’.

[28] There is no evidence of  any public written statement by P or PW-1 in 
response to DT’s Facebook post and the reports on the same in the two Chinese 
dailies, prior to D2 publishing the Article on 7 March 2022. No documentary 
evidence of  any such public written statement was adduced. P confirmed that 
he did not make any public written statement concerning D1’s Facebook post. 
P could not recall whether he made any public written statement concerning 
the reports in the two Chinese newspapers regarding D1’s Facebook post.

[29] On 7 March 2022, D1 issued the Article. This Article was received by D2 
via an email labelled ‘Press Statement’. The particular D2 officer who received 
the Article was D2W-2, who was D2’s Chief  Content Officer. D2W-2 received 
the email from MCA’s Publicity Bureau on behalf  of  D1. On the same day, ie 7 
March 2022, D2 published the Article as it is in the Letter to the Editor section 
of  The Star Online. D1’s name and his position as the Vice-President of  MCA 
were conspicuously stated at the bottom of  the Article.



[2024] 1 MLRH 229
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

[30] The entire Article reads:

“Guan Eng’s bullying of  TAR UC a contributory factor to Pakatan’s demise

LIM Guan Eng must be taken to task for not owning up to his interference 
in funding for Tunku Abdul Rahman University College (TAR UC) when he 
was finance minister.

Instead, the Bagan MP finds it more apt to mislead. These are among 
the contributory factors leading to the downfall of  the Pakatan Harapan 
Government.

During the 22 months in which Pakatan held office, not only did it fail to 
accomplish anything concrete in terms of  policy and economic development, 
it also destroyed existing goodwill earned by the previous Government.

A classic example is the cancellation of  the RM30mil annual matching 
grant for TAR UC. Due to Guan Eng’s oppression against TAR UC, MCA 
immediately initiated a fundraising campaign.

Malaysians from all ethnic groups gathered to assist this institution by 
expressing their dissatisfaction with the Pakatan Government.

At the Tanjung Piai by-election, more than 15,000 voters made their 
disappointment known by selecting Barisan Nasional on the ballot slip which 
returned MCA’s Seri Wee Jeck Seng to Parliament.

After Tanjung Piai, Guan Eng randomly allocated funds to an unrepresentative 
alumni association whose members were alleged to have close ties with him as 
his so-called allocation to TAR UC

However, even as professional accountants are able to distinguish between an 
official TAR UC alumni association and an unrepresentative one, Guan Eng 
remained in the dark — whose fault is it? Education is an issue that cannot be 
compromised or politicised.

In addition to dealing with TAR UC, Guan Eng also politicised a Chinese 
primary school. During the Johor state election, he dared to claim that he had 
allocated RM4mil to SJKC Kuek Ho Yao.

However, he still did not dare deny that the condition for allocating that sum 
was to change the name of  the school. When will he come out to explain this 
matter?

DATUK TAN TEIK CHENG

MCA vice-president”

[31] According to D1 however, the Article was distributed to D2 through               
a WhatsApp Group titled ‘MCA Media Group’, whose members include 
media practitioners from various organisations. But D2W-2 gave evidence that 
she was not familiar with the WhatsApp group and did not receive anything 
from that WhatsApp group. In this regard, it should be highlighted that D1 
also gave evidence that the distribution of  the Article in the WhatsApp group 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH230

was done by administrators of  the WhatsApp group. The inference that could 
be drawn is that D1 did not have personal knowledge with regard to the 
WhatsApp group. In fact, under cross-examination by the counsel for D2, D1 
confirmed that he was not a member of  the WhatsApp group and that any 
statement in the WhatsApp group would be posted by ‘the employee from the 
HQ’. D1 agreed that there were a few methods deployed by the employees for 
distribution including by email and other methods. D1 was unsure whether 
there was any distribution by email to D2. The upshot is that it is possible that 
D2 received the Article only by email.

[32] The next day, on 8 March 2022, P issued a press statement claiming that 
the statements in the Article to wit, ‘During the Johor state election, he (Guan 
Eng) dared to claim that he had allocated RM4 million to SJKC Kuek Ho Yao. 
However, he still did not dare deny that the condition for allocating that sum 
was to change the name of  the schoolwere lies. P demanded that D1 and D2 
withdraw the Article within 24 hours and apologise.

The 2nd Defendant’s Knowledge About The Events During The Campaigning 
Period

[33] D2W-1 is a journalist with D2, based at their Johor Bahru office. In the 
course of  her work, she covered the reporting of  the events that took place in 
relation to the State Election. Her witness statement, WS-D2W- 1, shows that 
she was aware of  the events that took place during the campaigning period for 
the Johor State Election as described above. She also communicated these facts 
to D2’s Johor Bureau Chief.

[34] D2W-2 is D2’s Chief  Content Officer based in Petaling Jaya. She led D2’s 
Editorial Department. She was responsible for making the decision to publish 
the Article in the Letter to the Editor section of  The Star Online. D2W-2 was 
briefed by D2’s ‘News Desk’ and the issue with regard to the School was also 
talked about with D2’s counterparts from the Chinese press. The News Desk is 
a term referring to a group of  D2’s senior editors covering news.

[35] According to D2W-2, in order to have a letter or opinion published in 
The Star Online, one would have to write to the editor of  The Star, typically 
to editor@thestar.com.my or the email addresses of  any of  the senior editors 
of  The Star including D2W-2. Further, the types of  documents received by D2 
that may be published in the Letters section include personal opinions from 
members of  the public and press statements. The factors usually considered 
in placing a document in the Letters section are whether the issue is relevant 
and in the case of  a press statement, whether D2 had the time to process it. 
Processing refers to the process of  reading through and writing a story out of  
the press statement. The constraints that D2 had in processing a press statement 
would usually be lack of  manpower and lack of  time to meet the deadline. In 
the present case, D2 placed the Article in the Letter to the Editor section due to 
the said two constraints. Namely, lack of  manpower and time as it was late in 
the day and past their deadline.



[2024] 1 MLRH 231
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

[36] As to the contents of  the Article, D2 thought that the Article touched 
on an election issue which had been raised and reported and had therefore 
become a public controversy on a matter of  public interest. D2W-2 considered 
that the Article in substance merely questioned whether the allocation of  RM4 
million to the School was conditional upon a change of  name imposed by DAP 
or P and therefore decided in her capacity as D2’s Chief  Content Officer that 
it was in public interest that the Article should be published as it was, bearing 
D1’s name and position in MCA to make clear that the contents were not D2’s 
position. According to D2W-2, the publication of  the Article in this manner 
also ensured that the fact that the Impugned Statement had been made by D1 
was reported in a fair and neutral way. Finally, D2W-2 gave evidence that the 
publication of  the Article in the Letter to the Editor section meant that it was 
open to P to also send a letter in reply to the said section to be considered for 
publication.

The Impugned Statement Is Not Defamatory

[37] Based on the facts narrated above, it is my finding that the Impugned 
Statement is not capable of  bearing any defamatory meaning as pleaded by      
P. The following principles are applicable in determining this issue.

(a)	 ‘The first task of  a court in an action for defamation is to determine 
whether the words complained of  are capable of  bearing a 
defamatory meaning. And it is beyond argument that this is in 
essence a question of  law that turns upon the construction of  the 
words published.’ (See the Court of  Appeal case of  Chok Foo Choo 
@ Chok Ke Lian v. The China Press Bhd [1998] 2 MLRA 287 (“Chok 
Foo Choo”)).

(b)	 The ordinary and natural meaning of  words may be either the 
literal meaning or it may be an implied or inferred or an indirect 
meaning: any meaning that does not require the support of  
extrinsic facts passing beyond general knowledge but is a meaning 
which is capable of  being detected in the language used can be a 
part of  the ordinary and natural meaning of  words... The ordinary 
and natural meaning may therefore include any implication or 
inference which a reasonable reader, guided not by any special 
but only by general knowledge and not fettered by any strict legal 
rules of  construction, would draw from the words. The test of  
reasonableness guides and directs the court in its function of  
deciding whether it is open to a jury in any particular case to hold 
that reasonable persons would understand the words complained 
of  in a defamatory sense.’

(c)	 ‘As to whether the words complained of  in this case were capable 
of  being, and were, in fact, defamatory of  the plaintiff, the test 
to be considered is whether the words complained of  were 
calculated to expose him to hatred, ridicule or contempt in the 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH232

mind of  a reasonable man or would tend to lower the plaintiff  
in the estimation of  right-thinking members of  society generally.’ 
(See the High Court case of  Tun Patinggi Abdul Rahman Ya’kub 
v. BRE Sdn Bhd & Ors [1995] 4 MLRH 877, which decision was 
approved by the Court of  Appeal in Chok Foo Choo)

(d)	 ‘In this case it is, I think, sufficient to put the test in this way. 
Ordinary men and women have different temperaments and 
outlooks. Some are unusually suspicious and some are unusually 
naive. One must try to envisage people between these two extremes 
and see what is the most damaging meaning they would put on 
the words in question. So let me suppose a number of  ordinary 
people discussing one of  these paragraphs which they had read 
in the newspaper. No doubt one of  them might say — ‘Oh, if  
the fraud squad are after these people you can take it they are 
guilty’. But I would expect the others to turn on him, if  he did say 
that, with such remarks as — ‘Be fair. This is not a police state. 
No doubt their affairs are in a mess or the police would not be 
interested. But that could be because Lewis or the cashier has been 
very stupid or careless. We really must not jump to conclusions. 
The police are fair and know their job and we shall know soon 
enough if  there is anything in it. Wait till we see if  they charge 
him. I wouldn’t trust him until this is cleared up, but it another 
thing to condemn him unheard’. (See the House of  Lords case of  
Lewis v. Daily Telegraph Ltd [1964] AC 234 at 259 — 260).

(e)	 The test when considering whether a statement is defamatory ‘is 
an objective one in which it must be given a meaning a reasonable 
man would understand it’. (See the Court of  Appeal case of  
Keluarga Communication Sdn Bhd v. Normala Samsudin & Another 
Appeal [2006] 1 MLRA 464 at 708).

(f)	 ‘It is necessary to consider the whole article’.

(g)	 ‘It is necessary to take into consideration, not only the actual 
words used, but the context of  the words’.

(h)	 The publication may contain defamatory parts. However, other 
parts which ‘take away the sting’ must be taken into account.

[38] P sought to rely on the evidence of  witnesses who purportedly conceded 
on the meaning of  the impugned statement. But there is no necessity, indeed 
it is not permissible, to call witnesses to prove the defamatory meaning of  the 
words. The determination of  the meaning of  the impugned statement and 
whether or not it amounts to defamation is the function of  the judge. It is not 
permissible for P to find support in opinion evidence given by witnesses in 
order to prove the legal concept of  defamation.



[2024] 1 MLRH 233
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

[39] Further, it is not necessary for the defendant to plead the meaning of  the 
impugned statement that he contends. As stated in Gatley on Libel and Slander, 
7th edn at p 47:

“In the case of  words defamatory in their ordinary sense, the plaintiff  has 
to prove no more than that they were published; he cannot call witnesses to 
prove what they understood by the words, nor will it avail the defendant to 
call any number of  witnesses to say that they did not believe the imputation. 
The only question is, might reasonable people understand it in a defamatory 
sense?... Conversely, even where the only people to whom words were 
published did not understand them in a defamatory sense, it is probably the 
law that the words would be held defamatory if  reasonable men would have 
understood them in such a sense. For it is unnecessary to prove that anyone 
did understand the words in a defamatory sense as long as it is proved that 
there are people who might so understand them.”

[40] In my opinion, the Impugned Statement is not defamatory for the 
following reasons:

(a)	 P was a politician and a senior leader of  a political party (ie 
DAP), which was participating in the Johor State Election when 
the Impugned Statement was made. DAP was known to be the 
political adversary of  MCA. A reasonable man would accept that 
politicising a Chinese primary school is what a politician such 
as P and from DAP (because it was an adversary of  MCA, a 
Chinese based party) may do under the circumstances. In fact, P 
agreed that he gave political speeches about DAP’s contribution 
for Chinese primary schools. It is also an agreed fact that P, in 
the run-up to the Johor State Election, stated that during his 
tenure as the Finance Minister, he had allocated RM4 million to 
the School. These, to my mind, are acts of  politicising. There is 
nothing therefore in the allegation of  ‘politicising’ that had the 
tendency to expose P to hatred, ridicule or contempt in the mind 
of  a reasonable man or would tend to lower P in the estimation of  
right-thinking members of  society generally;

(b)	 There is no allegation in the Impugned Statement that it was P 
who had imposed the condition regarding the change of  name 
of  the School. Contextually, the allegations in the week before 
the publication of  the Article had been that it was PW-1 who had 
imposed the condition on the change of  name of  the School before 
the RM4 million was allocated. What the Impugned Statement 
does is to allege that P had not denied that there was such a 
condition imposed. The Impugned Statement does not allege that 
P had imposed the said condition;

(c)	 The Impugned Statement, when read as a whole, is merely a call 
for P to explain the allegations which had arisen in the course of  
the Johor State Election and which he had not denied;



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH234

(d)	 In any event, the final sentence in the Article takes away any sting in 
the Impugned Statement. A person who is making an unequivocal 
allegation would not ask for explanation. A reasonable man 
reading the final sentence in the Impugned Statement would 
accept that an explanation might be forthcoming from P on the 
issue. And would therefore not have the tendency to pass any 
judgment on him yet; and

(e)	 Moreover, a reasonable man seeing that the Article is placed in 
the Letter to the Editor section would accept that a reply might be 
forthcoming from P on the issue to the same section. And would 
therefore not have the tendency to pass any judgment on him yet.

[41] Further, I am of  the view that the Impugned Statement is not defamatory 
for the following additional reasons:

(a)	 It is not defamatory to allege that a Finance Minister had imposed 
a condition to its allocation of  fund. The imposition of  conditions 
by public authorities to their approvals is commonplace; and

(b)	 The imposition of  a condition for the School to change its name 
before any fund could be allocated for its construction is also 
not defamatory because a reasonable man would accept that the 
change of  name could be for innocuous reasons due to changed or 
changing circumstances. Even if  the name of  a proposed school is 
changed, the old name could still be used for another new school 
to be built. Indeed, this was aliuded to by PW-1 as shown in her 
following evidence:

	 “So my line of  thinking at that point of  time is, if  indeed Eco 
World agree to fund 100%, then we can consider to let them 
build a SJKC Eco World. But at the same time we find another 
location in JB area to build a SJKC Kuek Ho Yao because the 
demand for SJKC in JB area is very high.”

[42] I am guided by the Federal Court case of  Lim Guan Eng v. Ruslan Kassim 
& Another Appeal [2021] 3 MLRA 207 (“Ruslan Kassim”) which described what 
amounts to a defamatory matter as follows:

“[28] The law in respect of  what amounts to defamatory matter is well settled. 
An imputation would be defamatory if  its effect is to expose the plaintiff, in 
the eyes of  the community, to hatred, ridicule or contempt or to lower him 
or her in their estimation or to cause him or her to be shunned and avoided 
by them...

[29] The defamatory nature of  the imputation is to be judged by the ordinary 
and reasonable members of  the community or an appreciable and reputable 
section of  the community... The ordinary reasonable person has been held to 
be one of  fair average intelligence... who is not avid for scandal... but who may 



[2024] 1 MLRH 235
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

engage in some degree of  loose thinking... and reading between the lines... but 
who, at the same time, should not be unduly suspicious.

[30] To ascertain the meaning of  the statement or publication, the plaintiff  
can rely on the natural and ordinary meaning or the innuendo meaning. The 
consideration of  the meaning of  the offending words involves an objective 
test... The offending words must be considered in the context of  the whole 
article and not simply on isolated passages...In order to prove his claim 
in defamation, it is also essential that the offending words are not only 
defamatory and that they are published but also that they identify him as the 
person defamed.”

Defence Of Fair Comment

[43] If  I am wrong and the Impugned Statement is considered defamatory, I 
find that D2 is entitled to rely on the defence of  fair comment. The Federal 
Court in Dato’ Sri Mohamad Salleh Ismail & Anor v. Mohd Rafizi Ramli [2022] 4 
MLRA 718 (“Rafizi”) held that to establish the defence of  fair comment the 
defendant will need to establish four elements as follows:

(a)	 The words complained of  are comment, although they may consist or 
include inferences of  fact;.

(b)	 The comment is on a matter of  public interest;

(c)	 The comment is based on facts; and

(d)	 The comment is one which a fair-minded person can honestly make on 
the facts proved.

[44] On the meaning of  ‘fair’ in the defence of  fair comment, the Court of  
Appeal in Chok Foo Choo explained that “‘Fair’ in the defence of  fair comment 
does not mean ‘not lopsided’. It means ‘honest’.”

What Is A Comment Or An Inference Of Fact

[45] Dealing with the first element referred to above, what is a comment or an 
inference of  fact? The following principles distilled from the Federal Court’s 
decision in Rafizi and the authorities cited therein are applicable in determining 
this question:

(a)	 ‘If  a statement appears to be one of  opinion or conclusion, it is capable 
of  being comment’ (See paragraph [31] of  the judgment).

(b)	 ‘An inference of  fact may also be a comment’ (See paragraph [31] of  the 
judgment).

(c)	 ‘More accurately it has been said that the sense of  comment is ‘something 
which is or can reasonably be inferred to be a deduction, inference, 
conclusion, criticism, remark, observation, etc’ (See paragraph [35] of  
the judgment).



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH236

(d)	 ‘A comment, opinion or inferences of  fact... must be based on facts’ (See 
paragraph [32] of  the judgment).

(e)	 ‘If  a defamatory allegation is to be defended as fair comment it must be 
recognisable by the ordinary, reasonable reader as comment and the key 
to this is whether it is supported by facts, stated or indicated, upon which, 
as comment, it may be based’ (See paragraph [36] of  the judgment).

(f)	 ‘At the end of  the day much depends on how the defamatory statement 
is expressed, the context in which it is set out and the content of  the 
entire article or passage in question. One should adopt a common sense 
approach and consider how the statement would strike the ordinary 
reasonable reader ie whether it would be recognizable by the ordinary 
reader as a comment or a statement of  fact’ (See paragraph [36] of  the 
judgment).

[46] A question has arisen as to how much true facts need to be stated in the 
comment. P insists that the comments must be based on facts ‘truly stated’.        
I would make three observations in this regard.

[47] The first observation is this. The true facts on which the comments are 
based need not be fully stated in the impugned statement. It is sufficient if  the 
true facts are set out in the particulars namely, in the statement of  claim. The 
House of  Lords in Kemsley v. Foot And Others [1952] 1 All ER 501 held:

“In the present case, for instance, the substratum of  fact on which comment 
is based is that Lord Kemsley is the active proprietor of  and responsible for 
the Kemsley Press. The criticism is that that Press is a low one. As I hold, 
any facts sufficient to justify that statement would entitle the respondents 
to succeed on a plea of  fair comment. Twenty facts might be given in the 
particulars and only one justified, yet if  that one fact was sufficient to support 
the comment so as to make it fair, a failure to prove the other nineteen would 
not of  necessity defeat the respondents’ plea.

The forms in which a comment on a matter of  public importance may be 
framed are almost infinitely various and, in my opinion, it is unnecessary that 
all the facts on which the comment is based should be stated in the libel in 
order to admit the defence of  fair comment.”

[48] The second observation is this. In the impugned statement, the true facts 
need only be indicated in general terms The Federal Court in Rafizi held:

“[45] This essentially means, to constitute a sufficient substratum of  fact 
it is not required that all the facts on which the respondent’s comments or 
inferences were based on should be stated in order to admit the defence of  
fair comment. This makes sense as the defence of  fair comment may be 
contrasted with the defence of  justification that requires every defamatory 
allegations made are true or are substantially true... However, the substratum 
of  facts relied upon by the respondent in making his comments must be true 
and existing.

...



[2024] 1 MLRH 237
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

[54] The point that I want to make can now be concluded as follows. The 
breadth of  the defence of  fair comment only revolves around comments or 
inferences honestly made based on certain existing substratum of  facts that 
are truly stated. What is required is that the comment has to identify, at 
least in general terms, the matters on which it is based. This, in my view, the 
respondent had made out to admit the defence of  fair comment. After all, that 
is what defence of  fair comment is, as opposed to the defence of  justification. 
The primary reasoning for the creation of  the defence of  fair comment is the 
desirability that a person should be entitled to express his view freely about a 
matter of  public interest.”

[49] Rafizi is a case where the defendant / respondent set out the supporting facts 
extensively in the defamatory statement being defended as a fair comment. (See 
paragraphs [32], [46] and [49] of  the judgment). The defendant / respondent 
alleged that the plaintiff  / appellant had used public funds as collateral for a 
personal loan. However, the plaintiff  / appellant took the position that the 
defamatory statement had no basic facts for any inference to be made because 
it was untrue due to the personal loan having been withdrawn by the time the 
defamatory statement was made. (See paragraph [40] of  the judgment). The 
plaintiff  / appellant also submitted that the defendant / respondent must truly 
state all the basic facts in making the comment. The Federal Court disagreed 
and held that the basic facts set out by the defendant / respondent constituted 
sufficient substratum of  facts which are the ‘subject matter’ of  the defamation 
action. (See paragraph [49] of  the judgment).

[50] The third observation is this. In cases involving a public man whose actions 
had been under vigorous discussion, it is sufficient for the impugned statement 
to merely refer to the subject matter of  the comment. The following cases 
illustrate that a minimal reference to the subject matter would be sufficient:- (i) 
the UK Court of  Appeal case of  Kemsley v. Foot And Others [1951] 1 All ER 
331; [1951] 2 KB 34 (“Kemsley”); (ii) the House of  Lords case of  Kemsley v. Foot 
And Others (supra); and (iii) the UK Supreme Court case of  Joseph And Others v. 
Spiiler And Another (Associated Newspaper Ltd And Others Intervening) [2011] 1 AC 
852 (“Joseph v. Spiiler”).

[51] The facts and issue in Kemsley are summarised at paragraphs 44 and 45 of  
Joseph v. Spiiler, inter alia, as follows:

[44] The publication that was the subject of  the claim in Kemsley v. Foot was 
an article by Michael Foot in the Tribune that made a virulent attack on an 
article in the Evening Standard, a newspaper controlled by Lord Beaverbrook. 
The plaintiff  was not, however, Lord Beaverbrook, but Viscount Kemsley, 
a rival newspaper proprietor. His claim was founded on three words that 
provided the heading to Michael Foot’s article. The words were ‘Lower than 
Kemsley’. The plaintiff  pleaded that the meaning of  these words, in their 
context, was that he used his position as a newspaper proprietor to procure 
the publication of  statements that he knew to be false. The defence included a 
plea of  fair comment on a matter of  public interest, said to be the “control by 
the plaintiff ” of  the newspapers of  which he was proprietor...



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH238

[45] The issue was whether the plea of  fair comment should be allowed to 
stand in circumstances where the article itself  set out no facts at all that related 
to the plaintiff  or his newspapers. The judge held that it should not, and struck 
out the plea of  fair comment and the particulars pleaded in support of  it. The 
Court of  Appeal reversed his decision and the House of  Lords affirmed the 
decision of  the Court of  Appeal.”

[52] The headnotes of  the UK Court of  Appeal’s decision in Kemsley states the 
principle laid down in that case as follows:

“Criticism of  a newspaper proprietor directed to the manner in which news 
is presented in papers controlled by him is to be treated on the same lines as 
criticism of  a book or a play or other matter submitted to the judgment and 
taste of  the public, and the critic is not to be shut out from the plea of  fair 
comment because in his criticism he had not given or referred to examples of  
the conduct criticized, so long as the subject-matter of  the comment is plainly 
stated.”

[53] The UK Court of  Appeal held as follows in Kemsley (as summarised by the 
Supreme Court in Joseph v. Spiller:

“[47] Somervell LJ, at p 42, identified two situations in which there was no 
need for a publication to set out details of  the facts upon which the comment 
was based in order to found a defence of  fair comment. The first was where 
the comment was on a play, a book or a work of  art, put before the public for 
its approval or disapproval. The second was where the comment was on the 
actions of  a public man that had been under such vigorous discussion that 
a bare comment would be taken by the reader as plainly referable to them.”

[54] In Kemsley, the impugned statement was a mere 3-word expression:- 
‘Lower than Kemsley’. The defendant pleaded fair comment and provided 
particulars of  the specific facts on which the words ‘Lower than Kemsley’ are 
a fair comment. The plaintiff  applied to strike out the defence of  fair comment 
on the ground that the facts, or some of  them, on which the comment was 
made was not contained or specifically referred to in the impugned statement. 
In dismissing the striking-out application, the House of  Lords decided as set out 
below. This illustrates that the requirement that the comment must be based on 
facts referred to in the impugned statement was satisfied by the reference to the 
one word ie ‘Kemsley’, which was held to be the subject matter of  the comment.

“In the present case the word which indicates the subject is “Kemsley” and 
it must be read in its context and in that context it must, I think, mean the 
newspapers controlled by Lord Kemsely. That is the subject-matter of  the 
comment. The comment is that those newspapers are nearly as low as Lord 
Beaverbrook’s newspapers, about which many defamatory statements are 
made in the alleged libel. It is not, in my opinion, a statement of  fact that a 
newspaper is low. It is a comment. It may be a statement of  fact to say that a 
man is fraudulent for there is a legal sanction for fraud, but there is no legal 
sanction for publishing low newspapers. I think, therefore, that the words 
“lower than” are words of  comment and that the particulars which are sought 
to be struck out were alleged for the purpose of  supporting the comment, and, 



[2024] 1 MLRH 239
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

if  it is proved to the satisfaction of  the jury that an honest man might have 
made such a comment on Lord Kemsley’s newspapers, the defence of  fair 
comment will have been established. It is one thing to publish a defamatory 
statement of  fact, it is quite another to allege a defamatory statement of  fact 
in a pleading in order to show that a published comment was fair. A defendant 
who has made a defamatory comment on a matter of  public importance must 
be entitled to adduce any relevant evidence to show that the comment was 
fair, and, in order to do so, must be entitled to allege and attempt to prove facts 
which he contends justify the comment.”

[55] The UK Supreme Court made a similar decision in Joseph v. Spiller as 
follows:

“[104] Such considerations are, I believe, what Mr Caldecott had in mind 
when submitting that a defendant’s comments must have identified the subject 
matter of  his criticism if  he is to be able to advance a defence of  fair comment. 
If  so, it is a submission that I would endorse. I do not consider that Lord 
Nicholls was correct to require that the comment must identify the matters on 
which it is based with sufficient particularity to enable the reader to judge for 
himself  whether it was well founded. The comment must, however, identify 
at least in general terms what it is that has led the commentator to make 
the comment, so that the reader can understand what the comment is about 
and the commentator can, if  challenged, explain by giving particulars of  the 
subject matter of  his comment why he expressed the views that he did. A 
fair balance must be struck between allowing a critic the freedom to express 
himself  as he will and requiring him to identify to his readers why it is that he 
is making the criticism. ”

[56] Finally on this point, s 9 of  the Defamation Act 1957 provides that a 
defence of  fair comment can succeed even if  the truth of  every allegation of  
fact is not proved. It reads:

“9. Fair comment

In an action for libel or slander in respect of  words consisting partly of  
allegations of  fact and partly of  expression of  opinion, a defence of  fair 
comment shall not fail by reason only that the truth of  every allegation of  
fact is not proved if  the expression of  opinion is fair comment having regard 
to such of  the facts alleged or referred to in the words complained of  as are 
proved.”

The Fair Comment And The Supporting Facts In The Present Case

[57] On that note, I now address the comment and the supporting facts in the 
present case. It is my finding that the Impugned Statement is based on the 
following true facts:

(a)	 The sentence in the Impugned Statement which states ‘During the Johor 
state election, he dared to claim that he had allocated RM4mil to SJKC 
Kuek Ho Yao’, is true in substance. It is based on the true fact that P 
had, in the run-up to the Johor State Election, claimed that during his 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH240

tenure as the Finance Minister, P as the Finance Minister had approved 
the allocation RM4 million to the School;

(b)	 P had, in the run-up to the Johor State Election, raised the issue of  
Chinese primary schools in his political campaign; and

(c)	 The sentence in the Impugned Statement stating ‘However, he still did 
not dare deny that the condition for allocating that sum was to change 
the name of  the school’, is true. That P had not issued any denial could 
be inferred from the true fact that P had not made any public written 
statement on the public controversy that had arisen since the dissolution 
of  the Johor State Assembly. Including on DTs Facebook post and the 
reports on the same in the Chinese newspapers issued more than one 
week before the publication of  the Impugned Statement.

[58] The following further true facts have also emerged at the trial, which 
support the comments in the Impugned Statement:

(a)	 PW-1, who was a senior leader of  DAP and the Deputy Minister of  
Education, had been involved in the process of  replacing the developer 
for the construction of  the School since 25 February 2019. Which then 
entailed the possibility of  changing the name of  the School;

(b)	 There were various newspaper reports involving PW-1 or her officer since 
March 2019, reporting that the naming of  the School would be left to the 
new developer;

(c)	 The name of  the School was changed from SJKC Kuek Ho Yao to SJKC 
Kuek Ho Yao @ Eco Spring, as agreed at the meeting on 10 November 
2019 attended by PW-1;

(d)	 After the change of  name of  the School was agreed upon, on 29 
November 2019, PW-1 requested from P as the Finance Minister for the 
disbursement of  the RM4 million; and

(e)	 The fact of  the change of  name of  the School was however not public 
knowledge as there is no evidence of  any news report on the same.

[59] Having regard to the circumstances prevailing at the time the Article 
was published, my opinion is that the true facts above constitute sufficient 
substratum of  facts for the comments in the Impugned Statement.

Fair

[60] I am also of  the opinion that the comments made by D1 are one which         
a fair-minded person can honestly make. Rafizi makes reference to the 
following statement from the UK case of  Silkin v. Beaverbrook Newspapers Ltd 
[1958] 1 WLR 743 at 749:- “I will remind you of  the test once more. Could 
a fair-minded man, holding a strong view, holding perhaps an obstinate view, 
holding perhaps a prejudicial view — could a fair-minded man have been 
capable of  writing this?”



[2024] 1 MLRH 241
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

[61] In considering this issue, it is pertinent to note the circumstances leading 
to the publication of  the Article on 7 March 2022.

(a)	 On 3 March 2019, China Press Online News published an article titled:- 
“SJKC Kuek Ho Yao to Switch School Land, The Retention of  School 
Name to be Decided by the Developer”;

(b)	 On 2 April 2019, Sin Chew Online News published an article titled:- 
“SJKC Kuek Ho Yao renamed? Wee Ka Siong: The Chinese Community 
in Johor Bahru is Embarrassed”;

(c)	 On 15 April 2019, Sin Chew Daily News published an article titled:- “Teo 
Nie Ching: Eco World and Ministry of  Education Pays 50% each”;

(d)	 On 28 April 2019, Sin Chew Online News published an article titled:- 
“Teo Nie Ching: Building SJKC Eco Flora Instead of  SJKC Kuek Ho 
Yao was not an attempt at making things difficult”;

(e)	 On 25 February 2022, the debate challenge was issued by the MCA 
President against PW-1 on the issues of  Chinese education and SJKC 
Kuek Ho Yao;

(f)	 On 28 February 2022, D1’s Facebook post was posted;

(g)	 On 28 February 2022, Guang Ming Daily Online and Sin Chew Daily 
Online published newspaper articles reporting on D1’s Facebook post;

(h)	 There was an absence of  denial or explanation by P and PW-1; and

(i)	 On 7 March 2022, the Letter to the Editor was published on The Star 
Online (which contained the Impugned Statement).

[62] As PW-1 herself  agreed during the trial, there was uncertainty amongst 
members of  the public as to whether the name of  the School, SJKC Kuek Ho 
Yao, would be retained or changed. PW-1 agreed that this was something that 
needed clarification. The campaigning period during the Johor State Election 
was therefore an opportune moment for this issue to be clarified. D2 played its 
part in making sure that the issue continued to be raised, in view of  P and DAP 
not explaining the issue directly.

[63] My opinion is this. The public interest in being fully informed about 
controversies that often rage around sensitive issues demands that the press 
be afforded the freedom to report on such matters. It springs from the general 
obligation of  the press to communicate important information upon matters of  
public interest, and the general right of  the public to receive such information. 
The public acts of  public men are certainly matters of  public interest. D2 held 
an honest belief  that the opinion and the issue in the Impugned Statement 
should be disseminated for public information. In light of  the above, I find 
that the Impugned Statement was an opinion and inference that a fair-minded 
person would have honestly made in the circumstances.



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH242

Public Interest

[64] The public interest element in this case is evident. In London Artists Ltd v. 
Littler [1969] 2 QB 375 at 391, the UK Court of  Appeal remarked that public 
interest is not to be confined within narrow limits — “Whenever a matter is 
such as to affect people at large, so that they may be legitimately interested 
in, or concerned at, what is going on; or what may happen to them or others; 
then it is a matter of  public interest on which everyone is entitled to make fair 
comment.”

[65] In the present case, there was a serious allegation because the issue of  
SJKC Kuek Ho Yao was a matter that attracted a lot of  interest among the 
Chinese community, and the voters in Johor that needed clarification. The 
Impugned Statement made reference to the Johor State Election and this issue 
was an obvious election issue. The parties at the opposite ends of  the allegations 
were P, PW-1 and D1. They were senior leaders of  their political parties who 
participated in the Johor State Election. Therefore, the public had an additional 
interest to be informed not only on the position with regard to the School, but 
also the position and conduct of  these leaders who are representatives of  their 
political parties.

[66] It has been shown that prior to the publication of  the Article, there was 
already extensive coverage by other media on the issue of  the RM4 million 
allocation to the School and the change in name of  the School. I am driven to 
the conclusion that the issues raised in the Impugned Statement were clearly 
matters of  public interest.

Defence Of Reportage

[67] D2 also relies on the defence of  reportage. This is pleaded at paras 43 to 
47.3 of  the Amended Defence. P argued that this defence was not pleaded as 
the word ‘reportage’ is not mentioned. I disagree. Whilst the word ‘reportage’ 
was not specified, the gist of  the defence was specifically pleaded.

[68] Paragraphs 43 to 47.3 of  the Amended Defence reads:

“Part E: D2 reported the statements of  public interest in a fair, disinterested 
and neutral wav without adopting as its own

43. D2 is not liable as D2 has published the Letter to the Editor (including 
the Impugned Statements) which is a matter of  public interest in a fair, 
disinterested and neutral manner to report the fact that the Impugned 
Statements have been made by D1, in particular the call for the Plaintiff  to 
explain his non-denial that the condition imposed for the approval of  the 
allocation of  the RM4 million to the School was for the School to change its 
name, without D2 adopting the Impugned Statements as its own. In doing so 
D2 is protecting the public interest of  knowing that the Impugned Statements 
had been made by D1.



[2024] 1 MLRH 243
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

44. The Impugned Statements are on matters of  public interest. D2 repeats 
paras 40 and 41 above.

45. D2 published the Impugned Statements to report that the Impugned 
Statements have been made by D1.

46. D2 did not, by publishing the Impugned Statements, adopt the same as its 
own. D2 made this clear by stating the name of  D2 and his position in MCA 
under the Letter to the Editor (which includes the Impugned Statements) 
and by publishing the Letter to the Editor in the section in The Star Online 
for letters to the editor which is a section for the publication of  materials 
produced by third party members of  the public and not by D2.

47. D2 has published the Impugned Statements in a fair, disinterested and 
neutral manner. In this regard:

	 47.1 D2 has published the Impugned Statements in full without 
embracing, garnishing, embellishing or reducing the same in substance;

	 47.2 D2 has published the Impugned Statements in the section of  The 
Star Online for letters to the editor which means that it was open to the 
Plaintiff  to also send a letter in reply to the said section to be considered 
for publication; and

	 47.3 The Impugned Statements itself  ultimately called for the Plaintiff  to 
explain the Public Controversy and/or the Plaintiff ’s non-denial that the 
condition imposed for the approval of  the allocation of  the RM4 million 
to the School was for the School to change its name.”

[69] It is the material facts in relation to the defence of  reportage which must 
be pleaded. The material facts should contain the elements of  public interest, 
neutrality and not subscribing to the truth of  the imputations set out in the 
impugned statement. As propounded by the Federal Court in Mkini Dotcom Sdn 
Bhd & Ors v. Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd [2021] 5 MLRA 37 (“MKini”):

“[38] It is thus clear that in that case the material facts were set out in the 
pleadings. In the context of  the present case, what the appellants needed to 
do was to set out all the material facts relating to the defence of  reportage, 
which they did not. Obviously, the appellants’ reliance on Re Vandervell’s Trust 
was to support their argument that only material facts need to be pleaded. 
The argument must fall because in this case the material facts relating to the 
defence of  reportage were not pleaded at all.

...

[43] A close look at the appellants’ statement of  defence will reveal that 
other than the element of  public interest, none of  the other characteristics 
of  reportage were pleaded, in particular the element of  neutrality and the 
element of  not subscribing to a belief  in the truth of  the imputations. These 
are material facts which the appellants ought to have set out in the pleadings 
if  they wanted to rely on reportage as a defence.”



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH244

[70] Here, the characteristics of  reportage were indeed pleaded by D2. In 
particular, (i) the element of  public interest, (ii) the element of  neutrality and 
(iii) the element of  not subscribing to a belief  in the truth of  the Impugned 
Statement. The heading preceding paras 43 to 47.3 of  the Amended Defence 
speaks for itself. To wit “D2 reported the statements of  public interest in a fair, 
disinterested and neutral way without adopting as its own”.

The 2nd Defendant Is Not Required To Verify The Truth Of The Article 
Before Publishing The Same

[71] P complained that D2 did not exercise responsible journalism and was 
reckless in its publication, as no steps were taken to ascertain the truth of  the 
Article. However D2 is not relying on the defence of  justification, but fair 
comment and reportage. For the defence of  reportage, no steps need to be taken 
to verify information prior to publication. As reportage is not concerned with 
the truth of  the allegations, but with the narrower public interest of  knowing 
that the allegations were in fact made.

[72] The above rules were set out by the UK Court of  Appeal in Roberts And 
Another v. Gable And Others [2008] QB 502 at 527 (“Roberts”) as follows:

“The proper approach to the reportage defence

[61] Thus it seems to me that the following matters must be taken into account 
when considering whether there is a defence on the ground of  reportage.

...

(2)... In a true case of  reportage there is no need to take steps to ensure 
the accuracy of  the published information.

(3) The question which perplexed me is why that important factor can be 
disregarded. The answer lies in what I see as the defining characteristic 
of  reportage. I draw it from the highlighted passages in the judgment of  
Latham LJ... and the speech of  Lord Hoffmann... cited in paras 39 and 
43 above. To qualify as reportage the report, judging the thrust of  it as a 
whole, must have the effect of  reporting, not the truth of  the statements, 
but the fact that they were made.

...

If  upon a proper construction of  the thrust of  the article the defamatory 
material is attributed to another and is not being put forward as true, then 
a responsible journalist would not need to take steps to verify its accuracy. 
He is absolved from that responsibility because he is simply reporting in 
a neutral fashion the fact that it has been said without adopting the truth.

(4) Since the test is to establish the effect of  the article as a whole, it is 
for the judge to rule upon it in a way analogous to a ruling on meaning.”

[73] Moreover, it seems to me redundant to make inquiries on the Article, when 
the Article itself  calls for an explanation from P. The defence of  reportage and 



[2024] 1 MLRH 245
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

responsible journalism are mutually exclusive. The two defences are separate 
and distinct. The Federal Court in Mkini held:

[27] Thus, having regard to the material differences in the defining 
characteristics of  reportage and the Reynolds defence of  responsible 
journalism and the different consequences that flow from their breaches, the 
two defences must be treated as mutually exclusive.

[74] D2 is not relying on the defence of  responsible journalism. The focus of  
the two defences is different. Unlike responsible journalism, the defence of  
reportage is not concerned with the truth of  the defamatory allegations. But 
with the narrower public interest of  knowing that the allegations were in fact 
made. The elements of  the defence of  reportage and its differences from the 
defence of  responsible journalism was explained by the Federal Court in Mkini 
as follows:

“[24] It is therefore of  crucial importance to appreciate that reportage as a 
form of  journalism is a substantial departure from the Reynolds defence of  
responsible journalism or qualified privilege, which is the process of  verification 
by reporters of  the truth and accuracy of  the defamatory statements whereas 
reportage is to report the defamatory statements in a fair, disinterested and 
neutral manner.”

[75] Consequently, under the defence of  reportage, there is no need for the 
journalist to take steps to ensure the accuracy of  the published information, 
which is a requirement of  the Reynolds defence of  responsible journalism. D2 
published the Article (including the Impugned Statement), which is a matter of  
public interest, to report the fact that the Impugned Statement has been made 
by D1. In particular, the call for P to explain his non-denial that the condition 
imposed for the approval of  the RM4 million allocation to the School was for 
the School to change its name, without D2 adopting the Impugned Statement 
as its own. In doing so, D2 is protecting the public interest of  knowing that the 
Impugned Statement had been made by D1.

[76] D2 did not, by publishing the Impugned Statement, adopt the same as 
its own. D2 made this dear by stating the name of  D1 and his position in 
MCA under the Article (which contained the Impugned Statement). And by 
publishing the Article as it was in the section in The Star Online for letters to 
the editor, which is a section for the publication of  materials produced by third 
party members of  the public and not by D2. On this, P was cross-examined 
as to whether he had sent any letter to be published in the letter to the editor 
section of  The Star in response to DTs Article. P’s answer appears to be no.

[77] I am satisfied that D2 has published the impugned Statement in a fair, 
disinterested and neutral manner. In this regard:

(a)	 D2 has published the Impugned Statement in full without 
embracing, garnishing, embellishing or reducing the same in 
substance;



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH246

(b)	 D2 has published the impugned Statement in the section of  The 
Star Online for letters to the editor. Which means that it was 
open to P to also send a letter in reply to the said section to be 
considered for publication; and

(c)	 The Impugned Statement itself  ultimately called for P to explain 
his non-denial that the condition imposed for the approval of  the 
allocation of  the RM4 million to the School was for the School to 
change its name.

[78] With regard to the element of  public interest, this had already been 
discussed earlier under the defence of  fair comment. In the premises, I conclude 
that D2 is entitled to seek refuge under the defence of  reportage. I think it 
would be impossible for any news organisation to run the letter to the editor 
section if  they are expected to verify the truth of  every material they receive 
and intend to publish in that section.

There Was An Ongoing Public Controversy Over The Name Of The School

[79] Subsequently in his submission in reply, P acknowledged that the defence 
of  reportage would entitle a journalist an adequate protection from libel action, 
even though responsible journalism has not been undertaken. In the sense that 
a journalist may publish something deemed libellous without verifying the 
truth of  its contents, and yet escape liability in a defamation suit. P submitted 
that the defence of  reportage can only be relied upon if  the publication relates 
to an ongoing dispute and the published statements are attributed to their 
original maker. An ongoing dispute may generate a war of  words between rival 
personalities or factions resulting in an exchange of  allegations. Where under 
those circumstances, a journalist covering the dispute is at liberty to publish the 
allegations without having any trepidation of  a potential lawsuit in defamation. 
The rationale behind the defence of  reportage is that a journalist would have 
neither the time nor the resources to indulge in any process of  verification as 
to the truth of  the statements that are uttered by parties in an ongoing dispute. 
A journalist would have to endure competing press statements that are issued 
on hourly basis or within short period of  time by the parties at dispute, to the 
extent that there is no means for him to confirm the veracity of  each allegation.

[80] I do not disagree with the above submission by P. Where we part ways 
however is with regards to P’s contention that there was no ongoing dispute 
between D1 and P prior to the publication of  the Article (which contained 
the Impugned Statement). On the contrary, it is evident that there was an 
ongoing public controversy surrounding the change of  name of  the School. 
The controversy continued to simmer and existed in the backdrop of  intense 
campaigning during the State Election, where DTs politicial party (MCA) was 
pitted against P’s political party (DAP). Clearly, there was an ongoing dispute 
between D1 and P.



[2024] 1 MLRH 247
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

[81] On this point, the following authorities are instructive. In Dato’ Seri Anwar 
Ibrahim v. The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd & Anor [2009] 4 MLRH 48, 
upon consideration of  the leading authorities from the United Kingdom, viz Al-
Fagih v. HH Saudi Research & Marketing (UK) Ltd [2001] EMLR 13 and Roberts v. 
Gable [2008] 2 WLR 129, the High Court posited:

“[76] From a consideration of  the cases cited, it can be safely asserted that 
reportage would normally apply as follows. It would only apply in cases where 
there is an ongoing dispute where allegations of  both sides are being reported. 
The report, taken as a whole, must have the effect that the defamatory material 
is attributed to the parties in the dispute. The report must not be seen as being 
put forward to establish the truth of  any of  the defamatory assertions. This 
means that the allegations must be reported in a fair, disinterested and neutral 
way. The important consideration here is that the allegations are attributed 
and not adopted. Therefore reportage will not apply where the journalist had 
embraced, garnished and embellished the allegations.”

[82] In Raja Syahrir Abu Bakar & Anor v. Manjeet Singh Dhillon & Other Appeals 
[2019] 4 MLRA 218, the Court of  Appeal rejected the contention of  the 
appellants in support of  defence of  reportage, because there was no ongoing 
dispute between the appellants and the respondents to entitle the former to 
raise such defence. The Court of  Appeal said:

“[83] However, we agree with the learned judge that on the facts, this was 
not a case of  true reportage. No dispute or controversy between the 1st 
defendant and the plaintiff, or between any entities for that matter, which 
dispute was also one of  public interest at that material time, was identified by 
the defendants. In fact, the learned judge found this “basic requirement” not 
met as “there was never an existing controversy which required reporting to 
the public at large due to its importance. In fact, the 1st defendant gave the 
statement to the 2nd defendant unilaterally over the telephone and this was 
published almost verbatim by the second and 3rd defendants.”

[83] Lastly, in Raub Australian Gold Mining Sdn Bhd v. Mkini Dotcom Sdn Bhd       
& Ors [2018] 6 MLRA 388 (which decision was affirmed by the Federal Court 
upon appeal in Mkini), the Court of  Appeal explained the defence of  reportage 
as follows:

“[42] The doctrine of  reportage emerged from the case of  Al-Fagih v. HH Saudi 
Research & Marketing (UK) Ltd [2001] EWCA Civ 1634; [2000] EMLR 215 
where the Court of  Appeal held that neutral reporting without adopting or 
endorsing the report is protected as long as both sides of  the dispute have 
been fairly reported in a disinterested manner by a newspaper. It goes further 
to state that failure to attempt verification will not vitiate the defendant’s plea 
of  qualified privilege.”

The Repetition Rule Does Not Apply To The 2nd Defendant

[84] P asserts that the Article was not published in a fair, neutral and 
disinterested manner as D2 had republished the defamatory words authored 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH248

by D1. P relied on a passage in the Federal Court case of  Dato Low Tick v. Chong 
Tho Chin & Other Appeals [2017] 5 MLRA 361 which states as follows:

“[36]... it is trite that a person who repeats another’s defamatory statement 
without privilege may be held liable for republishing the same libel or slander.”

[85] The operative words in the above passage are the words “without privilege”. 
In answering the question: ‘Why is the reporter free from the responsibility of  
verifying the information and why does the well- established repetition rule 
not require the journalist to justify the truth of  what he is reporting?’, the UK 
Court of  Appeal in Roberts held:

“[59] So the answer to the first question is that the repetition rule and reportage 
are not in conflict with each other. The former is concerned with justification, 
the latter with privilege. A true case of  reportage may give the journalist a 
complete defence of  qualified privilege. If  the journalist does not establish the 
defence, then the repetition rule applies and the journalist has to prove the 
truth of  the defamatory words.”

[86] Accordingly, the repetition rule is concerned with justification, not 
reportage. Once reportage is established, privilege is invoked and the repetition 
rule has no application where privilege is concerned. Therefore, the repetition 
rule does not apply to D2 who relies on the defence of  reportage and fair 
comment.

[87] Further, as propounded by Jason Bosland in ‘Republication of  Defamation 
under the Doctrine of  Reportage — The Evolution of  Common Law Qualified Privilege 
in England and Wales’, published in Oxford Journal of  Legal Studies, Vol 31, No 
1 (2011), p 89 -110 at pp 91, 94, 96, there is no conflict between the repetition 
rule and the doctrine of  reportage under qualified privilege:

“The ‘doctrine of  reportage’ — the term by which this particular application 
of  Reynolds privilege has since become known essentially provides a defence 
for the republication of  allegations originally made by a participant to a 
dispute or controversy of  public interest. Repeating a defamatory allegation, 
subject to any other defence, would usually give rise to liability on the part of  
the republisher. Under the reportage defence, however, liability will be avoided 
where the republisher does not adopt or present the repeated defamatory 
allegation as fact, but instead simply republishes the allegation as part of  a 
story that has the effect of  reporting, in the public interest, the fact that the 
allegation has been made...

...

For the defence to apply, the allegation must be made (1) in the context of  a 
‘raging controversy’, (2) about a public figure, (3) by a responsible, prominent 
organisation, and (4) reported in an accurate and disinterested manner. It is 
the newsworthiness that the accusations have been made which attracts the 
protection and, consequently, the defence is not defeated if  the publisher has 
serious doubts regarding the truth of  the allegations (or indeed, even if  there 
is actual knowledge of  their falsity).



[2024] 1 MLRH 249
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

...

Arguments have been made that adoption or non-adoption is a crude criterion 
upon which to limit the application of  the repetition rule and that ‘reportage 
and the policy underlying [the] repetition rule appear to be fundamentally 
incompatible.

...

... the repetition rule is not concerned with the law of  qualified privilege. In 
fact the defence of  privilege presupposes the existence of  the repetition rule 
because without it there would be no need for the privilege in the first place. 
On this view, the courts have been well within established principles to find 
no doctrinal conflict between the repetition rule and the protection of  neutral 
reporting under qualified privilege.”

Whether The Article Is A ‘press Statement’ Or A ‘letter To The Editor’ Is 
Not Determinative

[88] In its defence, D2 pleaded that it received a letter to the editor by D1 to 
be published in The Star or The Star Online. P argued that D2 has deviated 
from its pleadings as facts unfolded during the trial that D2 received a press 
statement from D1. As opposed to a letter to the editor, as was pleaded in D2’s 
Amended Defence. However, my view is that nothing turns on the description 
of  D1 ‘s document received by D2. To wit, whether titled ‘press statement’ or 
‘letter to the editor’. In fact, in the Agreed Facts (at para 9), the parties referred 
to the document as an ‘article in the form of  a letter to the editor’.

[89] Ultimately, the effect of  the publication of  the Article remains the same. 
Whether originally the Article received by D2 had been titled a ‘press statement’ 
or a ‘letter to the editor’, the Article when published in the Letter to the Editor 
section of  The Star Online represents to readers the following:

(a)	 The Article is authored by D1;

(b)	 The Article is not a product of  D2’s write-up;

(c)	 The Article is D1 ‘s opinion;

(d)	 The Article does not offer D2’s viewpoint on the matter;

(e)	 D2 did not attest to the truth of  the contents stated in the Article; and

(f)	 D2 did not adopt the Article as its own.

[90] What is relevant and would advance D2’s case, for the purpose of  the 
defence of  reportage here, is that the document was published in the Letter 
to the Editor section of  The Star Online. It is irrelevant that it was sent to D2 
as a press statement. Similarly, the distinction made by P is irrelevant for the 
purpose of  establishing whether the document was defamatory and for the 
purpose of  the defence of  fair comment. It is immaterial for these purposes 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH250

that the Article was published in the Letter to the Editor section, much less the 
description of  DTs document when received by D2.

[91] Regardless of  the header it bore, the Article was attributed to D1 offering 
his opinion without any embellishment nor adoption by D2. Readers of  the 
Article were not misled in any way as alleged by P. The fact that the Article 
was labelled ‘Press Statement’ in the email to D2, does not change the fact that 
it was published in the Letters to the Editor section of  The Star Online. Even if  
assuming the Article was published as a ‘Press Statement’, it would remain to 
have the same effect. As D2W-2 testified in the trial, “I don’t think people will 
care. It’s an opinion by Tan. That’s all they will care”.

The 2nd Defendant Was Not Malicious In Publishing The Article

[92] P claims that D2 cannot avail itself  to the defence of  fair comment as such 
defence is negated by the existence of  malice. P’s indication of  D2’s malice can 
be summarised as follows:

(a)	 During cross-examination, D2W-2 gave evidence that more likely than 
not she received the document via an email from D1 labelled ‘press 
statement’. This change in narrative and departure from D2’s pleadings 
demonstrate lack of  honesty and therefore constitutes malice of  
publication (“1st Point”);

(b)	 D2W-2 was reckless as she published the Article deceptively projecting it 
as a Letter and not a press statement (“2nd Point”); and

(c)	 D2 should have known the Impugned Statement could be untrue due to 
it being tainted by political flavour, as P and D1 belong to political parties 
that are fiercely opposed to each other (“3rd Point”).

[93] At the outset, it is worth noting that it is not established law that malice is 
relevant to the defence of  reportage. As the Federal Court observed in Mkini:

“[198]... In any case, it is doubtful whether a sinister motive or malice is 
relevant in the case of  the defence of  reportage (see Loutchansky v. Times 
Newspapers Ltd and others (Nos 4 and 5); Loutchansky v. Times Newspapers Ltd 
(Nos 2, 3 and 5) [2002] QB 783 at [34]).”

[94] As regards malice with reference to fair comment, it is not malicious for 
D2 to publish D1 ‘s Article of  opinion even if  D2 may not agree with the view 
stated therein. Gatley on Libel and Slander, 9th edn, para 16.24 states as follows:

“It is clearly established that where a comment originated by A is published 
by B, then the defence of  fair comment is available to B even though the 
comment does not represent B’s opinion: it is not malicious in a newspaper 
editor to publish a comment with which he does not agree.

...

It is submitted that the better view is that in such a case B may take advantage 
of  the defence of  fair comment (unless he is aware of  A’s malice or is 



[2024] 1 MLRH 251
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

vicariously liable for A) for two reasons. First, because otherwise the news 
media would be placed in an intolerable position in publishing letters and 
opinions on matters of  public concern. Secondly, the contrary view seems 
inconsistent with the modern view of  fair comment as a ‘two stage’ issue in 
which the defendant establishes the defence by showing that the words are 
capable, considered objectively, of  being fair comment and loses its protection 
only if  he is actuated by malice.”

[95] Moving on now to deal with the points raised by P above. Concerning the 
1st Point, the so called ‘shift in narration’ and alleged ‘departure in pleadings’, 
if  at all material, took place well after the cause of  action arose. P cannot draw 
on this point to establish malice for the publication of  the Article which took 
place a year earlier. Put another way, the question of  whether there was malice 
should be looked at the point of  publication.

[96] Concerning the 2nd Point, as discussed earlier, the effect of  the publication 
remains the same regardless if  it was titled press statement or letter to the editor. 
There is no deception here as alleged by P. So long as the readers were made 
aware that the Article was an opinion of  D1, they could not have possibly been 
misled by D2.

[97] Concerning the 3rd Point, P and D1 may be political adversaries. However, 
this in no way should infer malice from either party, much less from D2. In 
Government of  State of  Sarawak v. Wong Soon Koh [2022] 3 MLRH 235, the High 
Court said:

“[59]... There were no derogatory, foul or demeaning words used against the 
plaintiff. Facts were stated and questions asked based on the facts. There is 
no doubt that the words may have been slanted with the intention of  putting 
the plaintiff  in a certain bad light but this is expected, even by the ordinary 
reasonable man, as between politicians on different sides of  the political divide 
and well within the limits of  the constitutional right to freedom of  speech.

[60]... Hint of  political rivalry clearly yes but certainly not malice. One can 
safely say that the general public perception of  the reputation of  politicians 
in Malaysia as a whole is such that the threshold to defame a politician, 
especially by another politician is, in the eyes of  the reasonable man, high.

...

[62] I find that the impugned words are not only what an ordinary man would 
hear from politicians, but would expect to hear from a member (in this case 
the leader) of  the opposition. I find no malice in the impugned words on the 
part of  the defendant.’

[98] In other words, the desire to injure must be the dominant motive. Mere 
dislike of  P does not constitute malice as long as the defendant spoke honestly. 
Even if  malice is proven against D1 in this regard, it is illogical to find D2 
malicious simply on the basis that P and D1 are political adversaries.



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH252

[99] Thus, it is my finding that none of  the ingredients of  malice have been 
proven against D2. And no malice can be inferred for the publication of  the 
Article. D2’s defences are not defeated.

Findings In Relation To The 1st Defendant

[100] Next, I will deal with D1.

The Impugned Statement Is Not Defamatory

[101] As discussed earlier pertaining to D2, I find that the Impugned Statement 
is not defamatory of  P. The same finding would apply in relation to D1. It 
bears reiterating that the main focus of  the Article was the issue of  TAR UC 
(the first 8 paragraphs of  the Article). While the issue of  the School was a 
relatively minor part (the last 2 paragraphs of  the Article). Furthermore, the 
Impugned Statement was seeking clarification from P rather than demeaning 
his reputation. A reasonable man ora right thinking member of  society reading 
the Impugned Statement as a whole together with the Article, and in the context 
and circumstances of  the publication of  the same, would have understood that 
D1 was trying to raise concerns on the issue of  the School and seek clarification 
from P. I do not think it caused P to be ‘shunned or avoided or to expose him 
to hatred, contempt or ridicule’. As such, the Impugned Statement cannot be 
said to have defamatory imputations against P.

Defence Of Fair Comment

[102] As discussed earlier pertaining to D2, I found that D2 is entitled to 
rely on the defence of  fair comment. For similar reasons, I likewise find that 
D1 is entitled to rely on the defence of  fair comment. D1 has succeeded in 
establishing that:- (a) the Impugned Statement is a comment, although it may 
consist of  or include inferences of  fact; (b) the Impugned Statement is on a 
matter of  public interest; (c) the Impugned Statement is based on facts; and (d) 
the Impugned Statement is one which a fair-minded person can honestly make 
on the facts proved.

No Malice

[103] Further, I am of  the opinion that DTs defence of  fair comment is not 
defeated by malice. This is not a case where D1 made the Impugned Statement 
while knowing it to be false, or without any belief  that it is true, or was reckless 
in making the Impugned Statement. D1 testified that he had made enquiries 
with a member of  the Building Committee of  the School before making 
the Impugned Statement. I am satisfied that D1 had an honest belief  in the 
Impugned Statement.

Defence Of Justification

[104] D1 bears the burden of  proof  to establish the defence of  justification 
that he has pleaded. However, D1 attempted to shift the burden of  proof  to 



[2024] 1 MLRH 253
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

P. During the trial, P steadfastly maintained that he had never imposed any 
condition in connection with the approval of  the RM4 million funding for 
the School. When cross-examined on why he did not produce the funding 
allocation letter to the School, P replied that he had no access to the funding 
letter since he is no longer the Finance Minister. To this, D1 invited me to draw 
an adverse inference against P under s 114(g) of  the Evidence Act 1950 for 
failing to produce the said funding letter. According to D1, that no condition 
had been imposed for the RM4 million funding to the School is a fact which 
is asserted by P. Thus, P has the burden of  proof  that this allegation is true. I 
disagree.

[105] The law presumes a defamatory statement to be false unless proven to 
the contrary by the defendant. There is no burden on the claimant to prove the 
falsity of  the impugned statement. It is not for the claimant to prove that the 
words published of  him were untrue, but for the defendant to prove that the 
words were true. Be that as it may, P testified that:- (a) a sum of  RM4 million 
was allocated by the Federal Government to the School as financial assistance 
for the construction of  its new building; (b) there was no condition imposed 
by him or anyone else in consideration of  the financial assistance; and (c) the 
sum of  RM4 million was disbursed to the School’s Building Committee. P’s 
evidence remains uncontroverted. Furthermore, PW-1 confirmed that P was 
never involved in the discussion or meeting concerning the name of  the School.

[106] D1 and D1W-1 claims that the School was given the RM4 million 
funding only after it was forced to change its name. But the evidence shows that 
the change of  name of  the School had been agreed at the 10 November 2019 
meeting. Only after that was the letter dated 29 November 2019 written by 
PW-1 (as the Deputy Minister of  Education) requesting from P (as the Finance 
Minister) to approve the ‘sumbangan’ of  RM4 million for the construction 
fund of  the School. D1 did not prove that the Impugned Statement is true in 
substance and in fact there is no evidence that P had demanded the School to 
change its name as a condition for the RM4 million funding. It is my finding 
that D1 has failed to discharge the burden of  proof. His plea of  justification 
fails.

Damages

[107] In case my finding on liability is wrong, I will deal with the issue of  
damages. P requested a sum of  RM5 million in compensatory damages against 
both the Defendants for general damages, aggravated damages and exemplary 
damages. I consider the amount requested by P to be excessive and divorced 
from reality. It bucks the trend on award of  damages for defamation. I am 
guided by the following authorities.

[108] The Federal Court in Ruslan Kassim elucidated the principles governing 
the award of  damages in a libel action as follows:



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH254

“[127] Be that as it may, it is trite that damages for defamation are “at large” 
in the sense that there is no accepted scale or formula and they are awarded on 
the merits of  each case based on accepted guidelines. In assessing damages, 
the nature and gravity of  the libel is the most important factor. The “more 
closely it touches the plaintiff ’s personal integrity, professional reputation, 
honour, courage, loyalty and the core attributes of  his personality, the more 
serious it is likely to be” (see John v. MGN, supra).

[128] The next important factor is the mode and extent of  the publication. A 
libel published to millions has a greater potential to cause damage than a libel 
published to a few. Also, unlike traditional media which may have a temporary 
effect, Internet publications may remain in circulation for the indefinite future 
(see Barrick Gold Corp v. Lopehandia [2004] 71 QR (3d) 416 Ont CA).

[129] Other factors would include the conduct of  the claimant, his credibility, 
his position and standing and the subjective impact the libel has had on him, 
the absence or refusal of  any retraction or apology and the conduct of  the 
defendant from the time when the libel was published down to the verdict 
(see Gatley, supra at para 9.5). An award of  damages maybe higher in a case 
where the defendant asserts the truth of  the libel and refuses any retraction 
or apology. This may be compounded when the cross examination at the trial 
is conducted in an insulting fashion. On the other hand, damages may be 
reduced where the defendant publicly admits the falsity and expresses regret 
of  what was published.”

[109] In Datuk Harris Mohd Salleh v. Yong Teck Lee & Anor [2017] 2 SSLR 433; 
[2017] 6 MLRA 281 (“Harris Salleh”), the Federal Court set out the factors to 
be taken into account in assessing damages as follows:

“(1)	 The gravity of  the allegation.

(2)	 The size and influence of  the circulation.

(3)	 The effect of  the publication.

(4)	 The extent and nature of  the claimant’s reputation.

(5)	 The behaviour of  the defendant,

(6)	 The behaviour of  the claimant.

	 This list is most helpful. But it must be borne in mind that this is not 
by any means exhaustive of  the matters which the court may take into 
account when making an assessment.”

[110] In the Court of  Appeal case of  Syed Nadri Syed Harun & Anor v. Lim 
Guan Eng & Other Appeals [2019] 2 MLRA 387 (“Syed Nadri”), RM150,000.00 
was awarded (incidentally to the same P here) as a global sum for general and 
aggravated damages;

	 “[33] Having given our due consideration, we agreed with learned 
defendants’ counsel that the global award made by the learned trial judge 
was also excessive and not in line with the trend of  cases. In Lim Guan 



[2024] 1 MLRH 255
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

Eng v. Utusan Melayu (M) Bhd [2012] 3 MLRH 124 despite the plaintiff  
being a Chief  Minister of  Penang and a finding of  malice in that case, the 
award made was RM200,000.

	 [34] In the circumstances, we find the appropriate damages to be allowed 
is only for an award for general damages. We then make the following 
order in respect of  damages:

(a)	 RM50,000.00 against the first to 3rd defendants;

(b)	 RM50,000.00 against the fourth and 5th defendants; and

(c)	 RM50,000.00 against the sixth and 7th defendants. ’

[111] It is germane to note that in Syed Nadri, the damages ordered against 
each media house or website owner (together with their respective editors) was 
only RM50,000. This is because:- (i) the damages in relation to the first to 
3rd defendants concerned the publication in the 3rd defendant’s (Pertubuhan 
Pribumi Perkasa Malaysia’s) website; (ii) the damages against the fourth and 
5th defendants concerned the publication in the New Straits Times and Berita 
Minggu (under The New Straits Times Press (M) Sdn Bhd); and (iii) the 
damages against the sixth and 7th defendants concerned the publication in 
Mingguan Malaysia (under Utusan Melayu (M) Bhd).

[112] The Federal Court in Harris Salleh provided a list as set out below, which 
reinforces my view that the sum requested by P is excessive and unsupported 
by authorities:

(i)	 Dato’ Ahmad Rejal Arbee & Anor v. Mahfuz Omar [2015] 3 MLRA 529. This 
case involved defamation against a politician. The Court of  Appeal only 
granted RM110,000;

(ii)	 Chin Choon @ Chin Tee Fut v. Chua Jui Meng [2004] 2 MLRA 636. The 
Court of  Appeal only allowed an award of  RM200,000.00 by way of  
global award of  damages. And reversed the High Court decision in 
granting RM1.5 million as damages;

(iii)	 Dato’ Musa Hitam v. SH Al Attas & Ors [1990] 3 MLRH 268. The court 
only granted RM100,000.00 as damages for defamation;

(iv)	 Dato’ Hassan Mohamed AH v. Tengku Putra Tengku Awang & Yang Lain 
[2009] 4 MLRH 421. The court only granted the sum of  RM50,000.00 
despite the fact that the plaintiff  was an Exco (politician);

(v)	 Datuk Harris Mohd Salleh v. Abdul Jalil Ahmad & Anor [1983] 1 MLRH 
92. At the material time the plaintiff  was still the then Chief  Minister 
of  Sabah but the court only allowed RM100,000.00 in damages to the 
plaintiff, and

(vi)	 Lim Guan Eng v. Utusan Meiayu (M) Bhd [2012] 3 MLRH 124. The above 
mentioned involved a politician and also the Chief  Minister of  Penang. 
The court observed that global damages should be awarded to ensure that 
awards of  monetary damages are not excessive and to avoid any double 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH256

counting on the damages awarded. Despite this case involving a person 
of  high ranking, the court decided to award RM200,000.00 as general 
and aggravated damages and costs of  RM25,000.00 only.

[113] Similar to Harris Salleh, the Court of  Appeal in Utusan Melayu (Malaysia) 
Bhd v. Othman Omar [2017] 1 MLRA 234 (“Othman Omar”), in considering 
the material facts before reducing the award to RM100,000, took into account 
the factors set out below. The trial judge had awarded general damages in the 
amount of  RM250,000.00 and another RM50,000.00 as aggravated damages.

	 “[30] After considering the material facts in the case at hand, we agree 
with learned counsel for the appellant that the damages awarded 
by the learned trial judge ought to be varied. We have considered the 
following material facts before reducing the award to a global award of  
RM100,000.00 as damages to the respondent:

(a)	 the nature of  what was stated in the said article cannot be seen as 
something exceptionally grave. The respondent was never said to be 
a person guilty of  any wrongdoing in the said article. The article 
merely posed the questions whether his contract would be extended 
and mentioned several ‘controversies’ during his tenure;

(b)	 the appellant reported as the matter unfolded. As stated above, as 
soon as the appellant knew that the respondent’s contract might 
be extended, it published articles entitled ‘Keputusan Kedudukan 
Pengurus Besar PKNS Sudah Ada’ and ‘Othman Masih Lagi 
Pengurus Besar PKNS — MB Selangor’;

(c)	 this is not a case that the appellant reported something which might 
be inaccurate and refused to clarify;

(d)	 the conduct of  the trial was not oppressive in any sense towards 
the respondent. The respondent was treated well during cross-
examination and the trial itself  was not unduly postponed;

(e)	 it was never suggested or portrayed that the respondent is a person 
of  poor character. There was no character assassination and the 
appellant’s case remain focused on the issues at hand. Neither was 
there a personal attack on the respondent’s character;

(f)	 the appellant never pleaded the defence of  justification and dropped 
it later; and

(g)	 the said article was not published in the front page of  the newspaper 
or given special prominence. In fact, it was published at p 24 of  the 
newspaper. ”

[114] Having regard to the above-mentioned authorities and applying the 
factors set out by the Federal Court in Harris Salleh and the Court of  Appeal in 
Othman Omar, my view is that damages (if  any) against both the Defendants 
should not exceed RM150,000.00 for the following reasons:



[2024] 1 MLRH 257
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

(i)	 The allegations are not grave based on, among others, the 
following reasons:

(a)	 Similar allegations had been made in D1 ‘s Facebook posts 
and in the Chinese newspapers without any action by P. 
This would appear to suggest that P himself  did not see the 
allegations as being grave. Otherwise, P would have taken 
action against all;

(b)	 No interim injunction had been applied for in this case to 
immediately stop the publication of  the Impugned Statement. 
If  it was serious, P would have applied to stop and remove the 
publication of  the Impugned Statement pending trial;

(c)	 P filed the instant suit only two months after the publication 
of  the Impugned Statement;

(d)	 There is a query at the end of  the Article asking P to provide 
an explanation. So, in any event the Impugned Statement does 
not amount to any unqualified and unequivocal allegations;

(e)	 There is no direct allegation that it was P who had imposed 
the condition on the change of  name of  the School; and

(f)	 There had been no denial by P to similar allegations made 
about a week earlier in DTs Facebook posts and in the Chinese 
newspapers.

(ii)	 The size of  the circulation is small and its influence is limited 
based on, among others, the following reasons:

(a)	 The Impugned Statement was published only in The Star 
Online behind a paywall where the Impugned Statement 
could only be seen after going behind the paywall tucked away 
in the final two paragraphs of  the Article on TAR UC; and

(b)	 D2 has led evidence that the Impugned Statement had been 
seen using only 3,460 unique devices online. Although P 
rejects this evidence, P has not led any evidence that anybody 
has accessed the Impugned Statement by unlocking the 
paywall.

(iii)	 The publication does not appear to have had an adverse effect on P 
as seen from the fact that P continued to win a Parliamentary seat 
at the November 2022 General Election and was elected to the 
position of  the Chairman of  DAP on 20 March 2022, which was 
a mere 13 days after the publication of  the impugned Statement;

(iv)	 On the extent and nature of  P’s reputation, it is that of  a senior 
Federal level politician. It was never suggested or portrayed 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH258

during the trial that P is a person of  poor character. There was no 
character assassination;

(v)	 On the other hand, P’s behaviour should reduce any damages 
that he might be entitled to. Firstly, he has not pursued any legal 
action on similar earlier allegations in DTs Facebook post and 
in the Chinese newspapers. Secondly, he had not denied these 
earlier allegations despite sufficient time to do so. Thirdly, by not 
denying, it could be said that he was encouraging uncertainty in 
the community as to the truth behind the issue; and

(vi)	In the case of  D2, D2 did not plead justification. Further, the 
behaviour of  D2 should be a mitigating factor in the assessment 
of  damages. D2 made it clear that it was only providing D1 with 
a platform to raise an issue which was a matter of  public interest 
to the voters during an election. Further, D2 made it clear that 
the Impugned Statement was not its own views but the views of  
D1. Finally, D2 published the Article (including the Impugned 
Statement) in the Letter to the Editor section. This means 
that it was open to P to issue a counter statement which could 
be published in the section, if  he had availed himself  of  that 
opportunity.

[115] In a defamation action, the practice is to award a single award of  damages. 
In Othman Omar, the Court of  Appeal said:

“[28] We agree with learned counsel for the appellant that the learned trial 
judge erred in fact and in law when His Lordship made a separate award for 
general and aggravated damages which amount of  damages awarded was duly 
excessive. We observe that the learned trial judge did not follow the judicial 
trend in granting damages, which is the global award. We found support from 
the decision in Chin Choon @ Chin Tee Fut v. Chua Jui Meng [2004] 2 MLRA 
636, where the respondent, a Deputy Minister was awarded RM200,000.00 as 
a global award of  damages....

[29]... This is to ensure that awards are not excessive and to avoid ‘double 
counting’ as the circumstances giving rise to exemplary/ aggravated and 
general damages are usually inextricably intertwined.”

Admissibility Of The Document On Analytics Data Through Section 90A 
Of The Evidence Act 1950 Despite The 2nd Defendant Not Being The 
Maker Of The Document

[116] Section 90A(1) of  the Evidence Act 1950 (“Section 90A”) allows 
documents to be tendered whether or not the person tendering the same is the 
maker of  the document. It reads:

“In any criminal or civil proceeding a document produced by a computer, or 
a statement contained in such document, shall be admissible as evidence of  
any fact stated therein if  the document was produced by the computer in the 



[2024] 1 MLRH 259
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

course of  its ordinary use, whether or not the person tendering the same is the 
maker of  such document or statement.”

[117] P had objected to the admissibility of  the Analytics Data found at               
p 61 of  the Common Bundle of  Documents marked as Bundle B1, despite 
the production of  a s 90A certificate by D2W-3 in his witness statement, WS-
D2W-3. The grounds of  objection was on the basis that the document is an 
Internet print-out produced by a third-party ie Google. P further submitted that 
the Internet print-out is not produced by D2W-3’s computer in the course of  its 
ordinary use, as it was not part of  D2’s business.

[118] My view is that in the course of  ordinary use does not require the computer 
producing the document to be used in the course of  the business concerned. In 
other words, the ordinary use of  the computer is not affected by the nature of  
D2’s business. I concur with the High Court in Microsoft Corporation v. Conquest 
Computer Centre Sdn Bhd [2014] 2 MLRH 578, which admitted Internet print-
outs in evidence under s 90A:

“[37]... Subsections 90A(1) and (2) make reference to the document being 
produced by a computer ‘in the course of  its ordinary use’; these subsections 
did not require the computer producing the document to be used in the course 
of  the business concerned. I therefore accept the defendant’s contention that 
the Internet print-outs were produced by SD1’s computer ‘in the course of  its 
ordinary use’, and by virtue of  SD1’s certificate issued under s 90A(2), the 
Internet print-outs are admissible.”

[119] In objecting to the admissibility of  the Analytics Data document, P relied 
on the High Court case of  Wing Fah Enterprise Sdn Bhd v. Matsushita Electronic 
Components (M) Sdn Bhd [2017] 1 MLRH 168 (“Wing Fah”) which said:

“[17] It is clear from the above provision that the computer producing the 
document must be a computer in the course of  its ordinary use. This refers to 
dedicated computers kept in organisations to do a certain function of  general 
purport. This provision would cover for instance computers producing receipts 
on payments. In the present case the plaintiff ’s computers keeping details of  
accounts for instance would be covered by this provision. The production 
of  the account sheets of  the company from this computer would therefore 
be admissible under this provision. However information downloaded from 
the Internet in no way form the ordinary use for the plaintiff ’s computers. 
Anyone can download information from the Internet including on personal 
computers. It would be illogical to suggest that the above provision was 
enacted to allow admissibility of  documents downloaded from the Internet.”

[120] Wing Fah held that the computer producing the document refers to 
dedicated computers kept in organisations to do certain function of  general 
purport. With respect however, nowhere in s 90A does it stipulate that the 
computers have to be dedicated computes kept in organisations. All s 90A 
states is that the document has to be produced by the computer in the course of  
its ordinary use, and this can be proven by tendering to the court a certificate 
signed by a person responsible for the management of  the operation of  that 



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH260

computer. Therefore, guided by s 90A, there is no additional requirement for 
the computer to also be dedicated computers kept in D2’s organisation.

[121] Further, Wing Fah is distinguishable from the facts of  the present case 
as the Analytics Data consist of  data which only Google possessed and was 
made available exclusively to D2 as the owner of  The Star Online. Unlike in 
Wing Fah, it is not the case here that anyone could have access to this data and 
derive the same from the Internet. In fact, no one else can access this analytic 
data other than Google.

[122] What is more in Wing Fah, in ruling the document inadmissible, the 
learned judge gave the reason that there were other means and methods the 
plaintiff  could employ to prove the matter in issue. Distinctly, in our case there 
is no other way to prove the viewership of  the Article other than by reference 
to the Analytics Data, especially bearing in mind that the Article sits behind     
a paywall.

[123] Evidence on the Analytics Data was adduced in the witness statement of  
D2W-3. D2W-3 gave evidence that the Analytics Data document shows:

(a)	 that between 7 March 2022 and 21 November 2022, the Article was 
viewed 3,897 times through 3,460 unique devices; and

(b)	 the trend of  the daily number of  views between 7 March 2022 and 
21 November 2022 where it could be seen that after the first few days 
following the publication of  the Article in The Star Online on 7 November 
2022, the number of  views per day dropped to almost zero.

[124] The Analytics Data is a document showing actual, if  not closest to 
actual viewership of  the very Article in issue over a specified period of  time. 
P’s evidence of  The Star Online ratecard on the other hand, projects general 
viewership of  general publication over an unspecified period. According to The 
Star Online ratecard, the viewership of  The Star Online’ is over 77 million 
while its users are over 8 million. P is leaning on this general projected evidence 
to prove actual viewership of  a particular publication (ie the Article) on a 
particular date (ie 7 March 2022). Between the Analytics Data and The Star 
Online’s ratecard, I think the Analytics Data is a better indication of  viewership 
of  the Article in question.

[125] I accept that by virtue of  s 90A, the Analytics Data document and the 
contents therein are admissible. In any event, this goes to the question of  
damages regarding the extent of  the publication. Which is not in issue given 
my finding on liability. I must point out that the weight to be given to the 
admissible evidence is an entirely different matter. In fact, s 90B of  the Evidence 
Act stipulates so. Whilst the document itself  may be admissible, the contents 
therein must still be evaluated as to its truth and value. This perhaps alleviates 
the concern that the Internet is deluged with dubious materials.



[2024] 1 MLRH 261
Lim Guan Eng

v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor

Apology

[126] P has asked for an apology from the Defendants. Even if  P were to 
succeed in his claim for defamation, my opinion is that this relief  ought not to 
be granted where the defendant is unwilling to do so. An apology is a matter 
of  the heart and should not be compelled against an unwilling defendant. In 
Credit Guarantee Corporation Malaysia Bhd v. SSN Medical Products Sdn Bhd [2017] 
1 MLRA 541 (“Credit Guarantee Corp”), the Court of  Appeal held:

	 “[70] In this regard, we think it is important to distinguish between an order 
forcing a defendant to apologise from an order compelling a withdrawal or 
correction of  an offending statement On this question, we find ourselves in 
agreement with the views expressed by the Singapore Court of  Appeal in Chin 
Bay Ching v. Merchant Ventures Pte Ltd [2005] SGCA 29 where it was held at 
para 25:

	 We recognise the force of  the argument that a defendant should not be 
compelled to apologise against his will as the very spirit of  an apology is 
that it must come from the heart, something which the defendant wishes 
to do on account of  the wrong he has done to the plaintiff. On the other 
hand, an order compelling a defendant to merely withdraw, or correct, an 
offending statement after a trial, seems to be of  a different character or 
genre from that of  an apology....

	 [71] In the instant appeal, we note that the apology was ordered by the court 
despite the defendant’s unwillingness to do so. Such an apology is really 
useless. An order for apology ought to have been considered only in the case 
where the offending party was willing. In such a case, the award of  damages 
can then be reduced as an incentive for agreeing to either retraction of  the 
offending material, which is not relevant to the present appeal, or an apology 
for publishing the said material. For the reasons we have stated, we take the 
view that the order for an apology ought not to have been granted by the 
learned JC.”

[127] The Defendants here have not stated their willingness to apologise. 
Therefore, I am of  the opinion that the order for an apology should not be 
granted. Further, in Credit Guarantee Corp, the Court of  Appeal observed that 
the apology ordered was disproportionate to the extent of  publication of  
the defamatory statement. An apology was sought to be published in a local 
newspaper to the world at large, when the defamatory statement was made in 
the CCRIS reports which were only read by certain financial institutions and 
not accessible to the general public. If  at all an apology is to be issued, the 
Court of  Appeal said it should be published solely to readers of  the CCRIS 
reports. Likewise, here the Impugned Statement could only be seen after going 
behind the paywall and then tucked away in the final two paragraphs of  the 
Article on TAR UC. However, P has sought for an apology that is to be ‘printed 
and published in a conspicuous page of  The Star newspaper, both the printed 
as well as the online version’. That, in my view, is disproportionate.



Lim Guan Eng
v. Datuk Tan Teik Cheng & Anor [2024] 1 MLRH262

Conclusion

[128] For the reasons above, I find that P has not succeeded in proving his case 
against the Defendants on a balance of  probabilities. I therefore dismissed P’s 
claim. I ordered P to pay costs of  RM20,000.00 to D1 and RM30,000.00 to 
D2.

[129] This order for costs takes into account a previous interlocutory application 
where I had ordered costs to be in the cause. Namely encl 19, which was an 
application by D2 for the suit herein to be transferred to the Johor Bahru High 
Court. I had dismissed encl 19 on 25 October 2022 with costs in the cause.


